Today's Menu: Alphabets of Happiness

Posted by Fiq | Posted in , , , , | Posted on Wednesday, March 31, 2010

5


A--Accept
Accept others for who they are and for the choices they've made even if you have difficulty understanding their beliefs, motives, or actions.

B--Break Away
Break away from everything that stands in the way of what you hope to accomplish with your life.

C--Create
Create a family of friends whom you can share your hopes, dreams, sorrows, and happiness with.

D--Decide
Decide that you'll be successful and happy come what may, and good things will find you. The roadblocks are only minor obstacles along the way.

E--Explore
Explore and experiment. The world has much to offer, and you have much to give. And every time you try something new, you'll learn more about yourself.

F--Forgive
Forgive and forget. Grudges only weigh you down and inspire unhappiness and grief. Soar above it, and remember that everyone makes mistakes.

G--Grow
Leave the childhood monsters behind. They can no longer hurt you or stand in your way.

H--Hope
Hope for the best and never forget that anything is possible as long as you remain dedicated to the task.

I--Ignore
Ignore the negative voice inside your head. Focus instead on your goals and remember your accomplishments. Your past success is only a small inkling of what the future holds.

J--Journey
Journey to new worlds, new possibilities, by remaining open-minded. Try to learn something new every day, and you'll grow.

K--Know
Know that no matter how bad things seem, they'll always get better. The warmth of spring always follows the harshest winter.

L--Love
Let love fill your heart instead of hate. When hate is in your heart, there's room for nothing else, but when love is in your heart, there's room for endless happiness.

M--Manage
Manage your time and your expenses wisely, and you'll suffer less stress and worry. Then you'll be able to focus on the important things in life.

N--Notice
Never ignore the poor, infirm, helpless, weak, or suffering. Offer your assistance when possible, and always your kindness and understanding.

O--Open
Open your eyes and take in all the beauty around you. Even during the worst of times, there's still much to be thankful for.

P--Play
Never forget to have fun along the way. Success means nothing without happiness.

Q--Question
Ask many questions, because you're here to learn.

R--Relax
Refuse to let worry and stress rule your life, and remember that things always have a way of working out in the end.

S--Share
Share your talent, skills, knowledge, and time with others. Everything that you invest in others will return to you many times over.

T--Try
Even when your dreams seem impossible to reach, try anyway. You'll be amazed by what you can accomplish.

U--Use
Use your gifts to your best ability. Talent that's wasted has no value. Talent that's used will bring unexpected rewards.

V--Value
Value the friends and family member who've supported and encouraged you, and be there for them as well.

W--Work
Work hard every day to be the best person you can be, but never feel guilty if you fall short of your goals. Every sunrise offers a second chance.

X--X-Ray
Look deep inside the hearts of those around you and you'll see the goodness and beauty within.

Y--Yield
Yield to commitment. If you stay on track and remain dedicated, you'll find success at the end of the road.

Z--Zoom
Zoom to a happy place when bad memories or sorrow rears its ugly head. Let nothing interfere with your goals. Instead, focus on your abilities, your dreams, and a brighter tomorrow.



4 Gadis Berebut Bagi Award Kat Fiq! Haha

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Tuesday, March 30, 2010

5


Lama rasanya tak dapat award. Walaupun takder la bertaraf Oscar, aku tetap menerimanya dengan hati yang berbunga-bunga riang. Haha... Award kali ni datangnya daripada 4 blogger pompuan cantik manis lemak berkrim (erkk... dah macam susu pekat la plak... haha).

First award tu datangnya daripada Nabilah. Yang second plak juga daripada Nabilah dan juga 3 lagi gadis comel yang lain iaitu Atikah, Ain dan Amirah (nampak sangat I diminati pompuan kan... haha... perasan...=p)

Disebabkan 4 orang gadis ni bagi award yang sama tapi tugasan sedikit berbeza, maka dengan suka hatinya aku ubah sedikit tugasan yang disertakan untuk memudahkan aku. Haha... Jangan marah ye gadis-gadis yang memberi award ni..=)

Berikut adalah tugasan yang disertakan bersama dengan award yang diberi:

1. Thank & link the person that gave you the award.

Terima kasih yang tidak terhingga diucapkan kepada Saudari Nabilah, Saudari Atikah, Saudari Ain dan Saudari Amirah atas kesudian menghulurkan award ini kepada diriku.

2. State seven things about yourself.

Nak tujuh jer kan? Ok. Aku bagi ayat pendek je. "Spesies manusia, berbangsa Melayu, beragama Islam, berjantina lelaki, masih belajar, dan akan tamat pengajian tahun depan". Hahahahahahahaaaaa... (tolong terima aje jawapan aku ni).

3. Share this award with others.

Nak share? Ok. Aku bagi kat semua. Kalau taruk nama, nanti ada yang kecik hati plak kalau tercicir. Haha...

Dengan itu, maka tamatlah sudah sesi kali ini. Bertemu lagi dalam award yang lain pulak=p


Monday's Poem: Allah Knows Best

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Monday, March 29, 2010

7


Allah knows what's best for us, so why should we complain. We always want the sunshine, but He knows there must be rain. We always want laughter, and the merriment of cheer. But our hearts will lose their tenderness, if we never shed a tear.

Allah tests us often, with suffering and with sorrow. He tests us not to punish us, but to help us meet tomorrow. For growing trees are strengthened, if they can withstand the storm. And the sharpness of the chisel, gave the marble its grace and form.

Allah tests us often. And for every pain He gives, provided we are patient, is followed by rich gain. So whenever we feel that, everything is going wrong, it is just Allah way, to make our spirits strong...


Mesej Papan Tanda Yang Sengal

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Sunday, March 28, 2010

8



Sengal seyh! Raca macam nak cepuk je orang yang buat benda ni...

Bukan kreatif, tapi bengong dan bangang! Haha=D

Keajaiban Tubuh Manusia - Mikroskopik

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Saturday, March 27, 2010

5

Kebanyakan daripada kita mengenal badan sendiri dari sudut mata kasar. Apa yang dilihat itulah yang difahami. Tapi pernah tak korang terfikir bahawa di sebalik rupa luaran mahupun dalaman yang korang nampak, masih ada satu lagi tahap pemerhatian yang kebanyakan orang langsung tak ambik pusing?

Benda yang aku maksudkan itu ialah permerhatian pada tahap mikroskopik. Apa tu tahap mikroskopik? Haha... Bagi yang tak tahu, ia adalah satu peringkat di mana kita boleh melihat sel sebagaimana kita melihat seketul organ. Jelas dan terperinci.

Untuk lebih mengetahui perkara berkaitan "peringkat sel" dalam badan manusia, teruskan membaca...=)





1. Secara kasarnya, dianggarkan ada lebih kurang 32 juta bakteria yang hidup pada setiap inci permukaan kulit kita. Tapi jangan la risau sangat sampai nak letak antiseptik kat seluruh badan. Sebabnya ialah kebanyakan bakteria tu adalah tak berbahaya langsung malahan ada di antaranya memainkan peranan penting dalam mengekalkan kesihatan kita sendiri.

2. Manusia menukar sel kulit baru setiap 27 hari. Kulit ni memang penting sebagai sistem pertahanan badan peringkat pertama, di mana ianya melindungi seluruh bahagian dalam tubuh daripada ancaman luar. Sel kulit perlu diganti agar keberkesanannya dalam pertahanan terjamin.

3. 300 juta sel badan manusia mati setiap minit. Bunyi macam banyak giler kan? Tapi realitinya, ia hanyalah sebahagian kecil aje daripada seluruh sel badan kita ni. Ada orang pernah buat kajian di mana dianggarkan bahawa badan kita ni mempunyai 10-50 juta trilion sel.

4. Setiap jam, manusia macam kita ni akan menggantikan 600 000 sel kulit. Gila banyak kan?

5. Setiap hari, manusia dewasa yang normal akan menghasilkan lebih kurang 300 bilion sel baru. Oleh itu, badan kita bukannya sekadar perlukan tenaga untuk mengekalkan fungsi badan, tapi juga perlukan tenaga yang mencukupi dalam penghasilan sel-sel baru ini.

6. "Cap lidah" adalah sama seperti cap jari di mana ianya adalah unik bagi setiap orang. Makna kata, lain orang lain la "cap lidah"nya.

7. Badan kita mengandungi zat besi yang cukup untuk menghasilkan paku sepanjang 3 inci. Pada sesiapa yang pernah rasa darah dengan lidah, mesti korang tau yang darah tu ada "rasa besi", kan? Sebabnya tak lain tak bukan ialah darah mengandungi kandungan zat besi yang tinggi. Tapi kalau doktor kata korang kurang zat besi, jangan plak pegi bantai makan paku besi!

8. Dalam dunia ni, darah jenis O adalah darah yang paling biasa didapati. Makna kata, banyak orang yang darahnya itu jenis O. Lagi satu, darah jenis O ni adalah darah yang paling banyak dan paling diterima untuk disimpan di "bank darah" sebab ialah adalah "penderma universal", yakni sesiapa pun boleh menerima darah jenis O ni. Jenis darah yang paling jarang ditemui pula ialah jenis A-H atau jenis Bombay. Setakat ni, tak sampai 100 kes yang dicatatkan berkenaan penemuan darah jenis ni.

9. Bibir manusia berwarna merah sebab kat bawah kulit bibir tu, terdapat banyak kapilari kecil yang menyalurkan darah ke bibir. Darah kat bibir tu plak mempunyai kandungan oksigen yang tinggi, sebab tu la merahnya begitu terang. Bila kita kesejukkan, bibir bertukar menjadi kebiruan sebab kapilari kat bibir akan mengecut dan menyebabkan darah kehilangan oksigen lalu bertukar warna. Bibir juga kelihatan berwarna pucat bila mana kita kehilangan banyak darah atau mengidap anemia.


Ok. Cukup la untuk hari yek. Wassalam...=)



Al-Qur'an: 6,666 Atau 6,236?

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Friday, March 26, 2010

7

Mesti korang semua pernah dengar yang sesetengah orang, terutamanya golonganMelayu menyatakan dengan yakin bahawa jumlah ayat di dalam Al-Qur'an adalah 6,666. Angka ni memang nampak cantik, manis disebut, senang diingat, dan sedap didengar.

Tapi, bukan semua yang sedap didengar dan senang diingat yang dikeluarkan daripada mulut yang manis itu adalah benar belaka. Kita hendaklah memeriksa dulu sebelum menerima sesuatu dengan bualat-bulat, apatah lagi kalau ianya berkenaan dengan agama.

Untuk mengetahui sama ada jumlah 6,666 itu benar atau tidak adalah tidak susah. Cuma ambil kalkulator dan sebuah kitab al-Qur'an. Mula dari Surah Fatihah yang diakhiri dengan nombor 7. Tu adalah jumlah ayat bagi surah tersebut. Kemudian pegi ke hujung surah ke-2 (Al-Baqarah) dan bertemu pula dengan angka 286. Teruskanlah, surah demi surah, hingga ke hujung surah terakhir, iaitu surah yang ke-114. Campurkan semua angka tu, dan jumlah yang didapati adalah jumlah ayat-ayat Al-Qur'an yang sebenar.

Tapi untuk memeudahkan korang semua, aku sertakan pengiraannya di sini. Berikut adalah satu senarai yang mengandungi surah-surah (menurut nombornya sahaja), jumlah ayat-ayatnya, dan jumlah kesemua ayat di dalam surah-surah itu, atau jumlah kesemua ayat kitab Al-Qur'an yang sebenar:

Surah:

1-5 ( 7 + 286 + 200 + 176 + 120 ) = 789 ayat

6-10 ( 165 + 206 + 75 + 129 + 109 ) = 684 ayat

11-15 ( 123 + 111 + 43 + 52 + 99 ) = 428 ayat

16-20 ( 128 + 111 + 110 + 98 + 135 ) = 582 ayat

21-25 ( 112 + 78 + 118 + 64 + 77 ) = 449 ayat

26-30 ( 227 + 93 + 88 + 69 + 60 ) = 537 ayat

31-35 ( 34 + 30 + 73 + 54 + 45 ) = 236 ayat

36-40 ( 83 + 182 + 88 + 75 + 85 ) = 513 ayat

41-45 ( 54 + 53 + 89 + 59 + 37 ) = 292 ayat

46-50 ( 35 + 38 + 29 + 18 + 45 ) = 165 ayat

51-55 ( 60 + 49 + 62 + 55 + 78 ) = 304 ayat

56-60 ( 96 + 29 + 22 + 24 + 13 ) = 184 ayat

61-65 ( 14 + 11 + 11 + 18 + 12 ) = 66 ayat

66-70 ( 12 + 30 + 52 + 52 + 44 ) = 190 ayat

71-75 ( 28 + 28 + 20 + 56 + 40 ) = 172 ayat

76-80 ( 31 + 50 + 40 + 46 + 42 ) = 209 ayat

81-85 ( 29 + 19 + 36 + 25 + 22 ) = 131 ayat

86-90 ( 17 + 19 + 26 + 30 + 20 ) = 112 ayat

91-95 ( 15 + 21 + 11 + 8 + 8 ) = 63 ayat

96-100 ( 19 + 5 + 8 + 8 + 11 ) = 51 ayat

101-105 ( 11 + 8 + 3 + 9 + 5 ) = 36 ayat

106-110 ( 4 + 7 + 3 + 6 + 3 ) = 23 ayat

111-114 ( 5 + 4 + 5 + 6 ) = 20 ayat

-----------------------------------------------------------

Jumlah besar = 6,236 ayat

-----------------------------------------------------------

Maka dapat la kita simpulkan di sini bahawa bilangan ayat di dalam Al-Qur'an adalah 6,236, dan bukannya 6,666 seperti yang dipercayai oleh kebanyakan orang.

Tiap-tiap surah, melainkan surah 9 (At-Taubah), bermula dengan "Bismillah." Akan tetapi hanya Bismillah yang pertama di dalam al-Qur'an, iaitu di surah 1 (Al-Fatihah), dikira sebagai satu ayat. Ini bermaksud ia diberi nombor, iaitu nombor 1. Bismillah di surah lain yang berjumlah 112 kesemuanya tidak dikira atau diberi nombor.

Andai kata bilangan 112 itu ditambah kepada jumlah besar 6,236 tadi, maka ia menjadi 6,348, yang bukan juga sebanyak 6,666 yang keramat tu!

Perbezaan bilangan ayat di antara dua jumlah tersebut (6,236 dan 6,348) dengan 6,666 adalah 430 dan 318 masing-masing. Beza yang sangat besar. Mana tersimpannya ayat-ayat yang berlebihan itu?

Mungkin terdapat orang yang percaya ada unsur mistik pada nombor 6666 itu. Jika begitu, maka mistik nombor 6666 itu adalah, tiada lain, tetapi hanya karut lagi mengarut. Sebabnya ialah tiada ayat Allah daripada Al-Qur'an yang tersembunyi.

Moga, dengan paparan ini, kita dapat membetulkan mana tanggapan silap kita kepada fakta yang sebetulnya. Al-Qur'an itu panduan hidup kita. Kenali ia, insyaAllah hidup kita sentiasa di landasan yang benar dalam mengecapi nikmat dunia dan mengumpulkan amal untuk mengecapi nikmat Syurga kelak.

Wallahualam...


Tugu Peringatan Selepas Mati

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Thursday, March 25, 2010

2

Diceritakan bahawa pada suatu hari, seorang doktor pakar sakit jantung di sebuah hospital terkemuka di sebuah negara yang tak perlu disebutkan namanya telah meninggal dunia. Untuk mengenang jasa doktor itu, keluarganya telah bersepakat dan bersatu teguh untuk membuatkan sebuah tugu peringatan berbentuk jantung dikubur doktor tersebut. Upacara pengebumian berjalan dengan lancar dan tugu jantung juga selamat diletakkan.

Nak jadikan cerita bertambah menarik, sebulan kemudian, seorang doktor pakar mata di hospital yang sama pula yang meninggal dunia. Seperti keluarga mendiang si doktor pakar sakit jantung yang meninggal sebelum ini, ahli keluarga doktor pakar mata juga bersepakat untuk membina sebuah tugu berbentuk mata dikubur doktor itu bagi mengenang jasa beliau. Upacara pengkebumian beliau juga berjalan dengan lancar dan tugu berjaya diletakkan.

Kali ini, setelah selesai majlis pengebumian doktor pakar mata dan para hadirin berangkat pulang, hanya tinggal seorang saja yang masih termenung sendirian di pinggir kubur si doktor pakar mata itu. Salah seorang doktor yang lain melihatnya dan segera menghampirinya.

“Sudahlah, yang berlalu biarlah berlalu. Tak usah engkau fikirkan lagi” kata si doktor itu.

“Saya tidak tahu apa yang harus saya katakan kepadamu,” kata lelaki itu.

“Mengapa pula? Mana tahu mungkin saya dapat membantu,” jawab si doktor itu.

“Saya sedang memikirkan bagaimana pula upacara pengebumian saya nanti...” kata lelaki itu.

“Mengapa pula?” Tanya doktor tersebut.

“Saya sebenarnya seorang doktor pakar penyakit kelamin...” jawab lelaki itu dengan nada perlahan.

"Erkk... Baik jangan fikir!" nasihat doktor itu lalu berlalu pergi.


Today's Menu: The Paradox Of Our Time In History

Posted by Fiq | Posted in , , , | Posted on Wednesday, March 24, 2010

2


The paradox of our time in history is that...

...we have taller buildings, but shorter tempers...

...wider freeways, but narrow view points...

...we spend more, but have less...

...we buy more, but enjoy less...

...we have bigger houses and smaller families...

...we have more conveniences, but less time...

...we have more degrees, but less sense...

...we have more knowledge, but less judgment...

...we have more experts, less solutions...

...we have more medicine, but less wellness...

...we have multiplied our possessions, but reduced our values...

...we talk too much, love too seldom and hate too...

...we havee learned how to make a living, but not a life...

...we haveve added years to life, not life to year...


Just Think About It!


"Woman Without Her Man Is Nothing"

Posted by Fiq | Posted in , , | Posted on Tuesday, March 23, 2010

7

Cerita ini berlaku di sebuah universiti di Malaysia. Untuk dijadikan cerita, pada suatu hari yang indah dan permai, seorang profesor yang mengajar subjek Psikologi Manusia masuk ke dewan kuliahnya seperti biasa untuk mengajar. Tapi, hari ini beliau melakukan sesuatu yang agak luar bisasa sedikit.

Masuk aje dalam dewan kuliah, beliau terus menulis di papan putih. Hanya sebaris ayat sahaja yang ditulisnya, yang berbunyi, "Woman without her man is nothing". Beliau kemudian mengarahkan para pelajarnya meletakkan tanda baca yang sesuai pada ayat yang ditulisnya untuk menghasilkan sebaris ayat yang mempunyai intonasi dan penekanan bacaan yang lebih kuat.

Beberapa lama kemudian, dia memanggil seorang pelajar lelaki untuk meletakkan tanda baca yang sesuai pada ayat di papan putih itu. Pelajar lelaki itu pun tampil ke hadapan dan setelah merenung-renung ayat itu, dia meletakkan tanda bacaan yang tertentu hingga ayat itu dapat dibaca seperti berikut:

"Woman, without her man, is nothing!"

Jawapan pelajar lelaki itu mendapat sorakan semua pelajar lelaki lain di dalam dewan kuliah tersebut. Dengan bangganya pelajar itu kembali duduk dan di tempatnya dan sorakan masih lagi berterusan.

Kemudian tampil pula seorang pelajar perempuan. Dia mengerling kepada semua yang hadir di dalam dewan. Kemudian, dengan penuh yakinnya dia memadam tanda bacaan yang diletakkan oleh pelajar lelaki sebelumnya dan meletakkan tanda bacaaan yang berbeza hingga ayat itu dibaca seperti berikut:

"Woman! Without her, man is nothing!"

Seluruh dewan kuliah kemudiannya menjadi sunyi sepi. Masing-masing tergamam. Akhirnya semua mata tertumpu kepada profesor.

"Well", kata profesor itu."You can be what you want to be..."

Fikir:

Kata-kata "You can be what you want to be..." membawa maksud yang mendalam. Daripada perkataan yang sama, kita boleh membuat sesuatu menjadi lemah atau sebaliknya.

"Woman, without her man, is nothing!" bila dibaca dengan selamba membawa maksud wanita ni tidak berguna tanpa lelaki di sisinya.

"Woman! Without her, man is nothing!" pulak menggambar situasi sebaliknya di mana tanpa wanita, lelaki itu tidak berguna.

Benda yang sama boleh membawa perbezaan bergantung kepada cara kita memandangnya...

Monday's Poem: Life Is Still One Time Thing

Posted by Fiq | Posted in , , | Posted on Monday, March 22, 2010

5


We were put on this planet
To live and to love
To cherish the ones in our lives...
And try to never let them get hurt
Safety is priority...
But danger is somehow the outcome
WHY?? Why is that we work very hard?
For something that will still happen in the end?

People asked, "Should we care about our lives?"
Some said. "It doesn't matter, we're going to die soon."
These words fill our head,
with sad and confusion
There's no end...

We get lost with the love
We want to have... We ought to have
And there's no conclusion to all the pain
But the answer that come is just the same
The negative side seems to win...
But the positive side seems to GLOW!
We are who we choose to be

Love everyday like there is no tomorrow
And try to give others the joy to life
So no one will get hurt
Love... And love will love u back
Open wide your arms to life
And life will hug you back
Don't be scared too much

Life is still one time thing...


Apabila Peluang Itu Datang, Gunakan Ia Dengan Sebaik Mungkin!

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Sunday, March 21, 2010

4


Sekadar hiburan, jangan dibuat betul-betul!

Aku tak nak tanggung tau!!!=p


Keajaiban Tubuh Manusia - Seks Dan Pembiakan

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Saturday, March 20, 2010

6

Sebut saja seks, macam-macam timbul dalam benak, terutamnya bagi golongan berotak kuning. Lagipun bagi kat banyak tempat di dunia ni, Malaysia contohnya, perihal seks adalah sesuatu yang tabo. Ia adalah sesuatu yang pantang diperkatakan secara terbuka.

Tapi kalau buat secara terbuka boleh pulak! Generasi hari ini, walaupun tidak semua dan hanya sebilangan kecil, tidak malu dan tidak berasa berdosa melakukan maksiat seperti seks bebas. Diorang ni jenis yang tak tahu menghargai nikmat seks yang sepatutnya dinikmati secara halal melalui ikatan perkahwinan.

Lupakan tentang itu. Di sini aku nak berkongsi serba sedikit perihal dunia pembiakan manusia yang mungkin tidak diketahui oleh orang kebanyakan.







1. Statistik menunjukkan bahawa setiap hari, 120 juta hubungan seks akan berlaku kat bumi. Dalam banyak-banyak spesies, spesies manusia merupakan antara spesies yang mudah membiak. Justeru tidak menjadi satu perkara pelik kalau kadar kelahiran sentiasa aje meningkat dengan statistik yang menunjukkan 4% daripada poplasi manusia di seluruh dunia mengadakan hubungan seks setiap hari.

2. Sel yang paling besar dalam badan manusia ialah ovum dan sel yang paling kecil ialah sperma. Nak tengok saiz ovum, ambik pen dan buat satu titik atas kertas! Kerana diameter ovum lebih kurang 1 mm, jadi boleh dilihat seperti satu titik noktah pada pandangan mata kasar.

3. Kajian menunjukkan 3 perkara yang paling kerap dimimpikan oleh wanita mengandung pada 3 bulan pertama umur kandungannya ialah katak, cacing dan pokok dalam pasu! Hormon ketika mengandung boleh menyebabkan perubahan mood yang drastik; kejap baik, kejap tidak. Selain 3 benda ni, wanita mengandung gak kerap bermimpi tentang air.

4. Gigi kita mula nak tumbuh 6 bulan sebelum kita dilahirkan. Sesetengah bayi ada yang dilahir terus ada gigi. Secara statistikya, 1 daripada 2000 bayi yang baru dilahirkan mempunyai gigi.

5. Bayi yang dilahirkan selalunya bermata biru. Warna mata bergantung kepada warisan genetik daripada ibu bapa, tapi kebanyakan bayi dilahirkan dengan mata biru. Sebabnya adalah kerana pigmen melanin. Selalunya, pigmen melanin bagi mata bayi memerlukan masa untuk dibentuk sepenuhnya selepas bayi dilahirkan. Bila dah dibentuk sepenuhnya, barulah warna mata yang sebenar terhasil.

6. Jika dibandingkan dengan jisim yang sama, bayi lebih kuat daripada lembu jantan dewasa! Untuk saiz yang sebegitu kecil, bayi manusia dikurnaiakan dengan sepasang kaki yang kuat. Jadi berjaga-jaga dengan flying kick bayi!

7. Fetus membentuk cap jari pada usia 3 bulan. Menakjubkan sebab ia takkan berubah sepanjang hayat manusia dan merupakan antara perkara terakhir yang hilang selepas manusia mati.

8. Setiap manusia pernah menghabiskan masa selama 30 minit dalam keadaan 1 sel. Setiap kehidupan mesti ada permulaan hayatnya dan manusia sebenarnya memulakan hayatnya ketika sperma bercantum dengan ovum.

9. Bagi kebanyakan lelaki, ereksi berlaku dalam setiap jam ketika sedar dan setiap setengah jam ketika tidur. Kombinasi sistem peredaran darah dan penghasilan hormon testoteron menyebabkan ereksi ketika tidur. Ia adalah normal dan penting sebagai sebahagian daripada fas tidur REM (Rapid Eye Movement).






Kalau nak dikutkan ada banyak lagi maklumat dalam bab pembiakan manusia ni. Tapi rasanya korang lebih pandai daripada aku dalam ilmu ni. Jadi, tak perlu la aku senarai banyak sangat. Haha...=D

Apapun, enjoy hujung minggu korang...

Wassalam...




Bersederhana Dalam Segala Hal Adalah Titik Kejayaan Dalam Semua Perkara

Posted by Fiq | Posted in , , , , | Posted on Friday, March 19, 2010

4


"Mereka yang bersifat kesederhanaan dalam semua hal tidak akan menjadi miskin..."


Jika perlu MARAH, marahlah...
Tetapi usah terlupa dengan perkataan SABAR.

Jika perlu MENANGIS, menangislah...
Tetapi usah terlupa dengan perkataan TENANG.

Jika perlu PATUH, patuhlah...
Tetapi jangan sampai hilang KEMERDEKAAN.

Jika mahu MISKIN, miskinlah...
Tetapi jangan terlalu miskin, nanti mudah menjadi KUFUR.

Jika mahu KAYA, kayalah...
Tetapi jangan terlalu kaya sampai terlupa perkataan SEDEKAH.

Jika mahu menjadi WARAK, lakukanlah ibadah sebanyak-banyaknya...
Tetapi jangan terlupa keperluan DUNIA.




Kalau mahu sebuah KERETA MEWAH, belilah...
Selagi mampu dan menepati keperluan SEMASA.

Kalau mahu 2 BUAH RUMAH, belilah...
Asalkan jangan sampai tak tahu perkataan PUAS.

Kalau mahu MENIMBUN HARTA, bekerja-keraslah...
asalkan jangan sampai terlupa BERIBADAH.

Kalau mahu BERHIBUR, berhiburlah...
Asal tidak sakan dan MENYALAHI SYARIAT.

Kalau mahu memPERKATAKAN HAL ORANG, berkatalah...
Asalkan jangan sampai MENGUMPAT.

Kalau mahu CEMBURU dengan kejayaan orang, cemburulah...
Asalkan anda pun BERUSAHA KUAT sepertinya.



Binalah harta sebanyak-banyaknya tetapi jangan sampai anda menjadi hamba kepada harta...

Binalah ibadah banyak-banyak, tetapi jangan sampai terlupa soal-soal dunia...

Binalah kedudukan ditengah manusia, tetapi jangan sampai hilang kepercayaan orang dan tercalar maruah diri...



"Bersederhana dalam segala hal adalah titik kejayaan dalam semua perkara..."

Fiq Mengarut Sebentar Sebelum Test Plant Breeding Pukul 12 PM

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Thursday, March 18, 2010

5

Assalamualaikum dan salam sejahtera wahai si pembaca sekalian alam (alam mana lagi yang ada Fiq oii selain Alam Dunia yang baca blog ko ni!).

Hari ni, aku nak canang kat semua orang yang malam ni ada Biotech Club Annual Dinner 2009/10 di suatu kawasan bernama Sunway. Malam ni, semua budak biotech UM (yang bayar saja ye) akan menikmati steamboat yang lazat sehingga menjilat mangkuk (for sure not mangkuk jamban or mangkuk ayun!).

Aku selaku AJK kecilan yang terlibat serba sedikit dalam dinner ni amat berbesar hati, pankreas, usus dan juga perut jika semua budak biotech pergi, terutamanya CIK HASNI... Haha...

Ok, cukup pasal dinner. Cerita panjang-panjang pun korang bukan paham atau nak ambil tau, kan??? Haha...

Tadi, masa dalam kelas, lecturer aku ada sentuh pasal Piala Dunia atau dunia lebih mengenalinya sebagai FIFA World Cup. Dalam sejarah Piala Dunia, hanya 7 aje negara yang pernah bergelar juara dan dalam tujuh tu, takde satu pun dari benua Asia (sedangkan Asia la benua paling besar!).

Kemuadian lecturer aku sentuh pasal pencapaian sukan Malaysia. Kita juara ranking dalam badminton dan skuash, iaitu dalam kategori individu. Bagaimana pula dengan sukan berpasukan seperti boa sepak, hoki dan lain-lain? Hancus!!!

Statement lecturer aku yang paling menarik, "Nampaknya orang Malaysia tak bagus dalam kerja berkumpulan..."

Ok. Sekian dulu. Aku nak study. Kejap lagi ada test.

Wassalam...

Today's Menu: Love Language

Posted by Fiq | Posted in , , | Posted on Wednesday, March 17, 2010

9


Orang kata cinta itu buta. Ada jugak yang kata cinta itu global, tanpa sempadan (kiranya macam globalisasi la ni...). Jadi, apa kata untuk hari ini, mari kita semua belajar bahasa cinta manusia dari seluruh dunia...=)

English - I love you
Afrikans - Ek het jou lief
Albanian - Te dua
Arabic - Ana behibak (to male)
Arabic - Ana behibek (to female)
Armenian - Yes kez sirumen
Bambara - M'bi fe
Bangla - Aamee tuma ke bhalo aashi
Belarusian - Ya tabe kahayu
Bisaya - Nahigugma ako kanimo
Bulgarian - Obicham te
Cambodian - Soro lahn nhee ah
Cantonese Chinese - Ngo oiy ini a
Catalan - terestimo
Cheyenne - mana mohotatse
Chichewa - Ndimakukonda
Corsican - Ti tengu caru (to male)
Creol - Mi aime jou
Croatian - Volim te
Czech - Miluji te
Danish - Jeg Elsker Dig
Dutch - Ik hou van jou
Esperanto - Mi amas vin
Estonian - Ma armastan sind
Ethiopian - Afgreki'
Faroese - Eg elski teg
Farsi - Doset daram
Filipino - Mahal kita
Finnish - Mina rakastan sinua
French - saja teraime, saja teradore
Gaelic - Ta gra agam ort
Georgian - Mikvarhar
German - Ich liebe dich
Greek - S'agapo
Gujarati - Hoo thunay prem karoo choo
Hiligaynon - Palangga anda ikaw
Hawaiian - Aloha wau ia oi
Hebrew - Ani ohev otah (to female)
Hebrew - Ani ohev et otha (to male)
Hiligaynon - Guina higugma anda ikaw
Hindi - Hum Tumhe Pyar Karte hae
Hmong - Kuv hlub koj
Hopi - Nu' umi unangwa'ta
Hungarian - Szeretlek
Icelandic - Eg elska tig
Ilonggo - Palangga anda ikaw
Inuit - Negligevapse
Irish - Taim i' ngra leat
Italian - Ti amo
Japanese - Aishiteru
Kannada - Naanu ninna preetisuttene
Kapampangan - Kaluguran daka
Kiswahili - Nakupenda
Konkani - Tu magel moga cho
Korean - Sarang Heyo
Latin - Te amo
Latvian - Es tevi miilu
Lebanese - Bahibak
Lithuanian - Tave myliu
Malay - Saya cintakan mu / Aku cinta padamu
Malayalam - Njan Ninne Premikunnu
Mandarin Chinese - Wo ai ni
Marathi - Me tula prem karto
Mohawk - Kanbhik
Moroccan - Ana moajaba bik
Nahuatl - Ni mits neki
Navaho - Ayor anosh'ni
Norwegian - Jeg Elsker Deg
Pandacan - Syota na kita!!
Pangasinan - Inaru Taka
Papiamento - Mi ta stimabo
Persian - Doo-set daaram
Polish - Kocham Ciebie
Portuguese - Eu te amo
Romanian - Te ubesk
Russian - Ya tebya liubliu
Serbian - Volim te
Setswana - Ke a go rata


Jarak Antara Dunia dan Akhirat

Posted by Fiq | Posted in , , | Posted on Tuesday, March 16, 2010

4

Jabir bin Abdullah berkata, “Pada suatu hari sewaktu saya bersama baginda Rasulullah SAW maka tiba-tiba datang seorang lelaki yang berwajah putih bersih, rambutnya pula sangat cantik dan dia memakai pakaian yang putih.

Lalu dia menghampiri Rasulullah SAW dengan berkata, "Assalamualaikum ya Rasulullah, Apakah ertinya dunia itu?"

Maka Rasulullah SAW pun bersabda,"Dunia itu adalah impian orang yang tidur."

Bertanya orang itu lagi, “Apakah ertinya akhirat itu ya Rasulullah SAW?”

Bersabda Rasulullah SAW, “Satu kumpulan manusia yang berada di dalam Syurga dan satu kumpulan lagi berada di dalam Neraka Sa’ir.”

Orang itu bertanya lagi, “Apakah Syurga itu?”

Bersabda Rasulullah SAW, “Sebagai ganti dunia untuk mereka yang menjauhkan dunia, kerana sesungguhnya nilai harga Syurga itu sama dengan menjauhkan dunia ini.”

Bertanya orang itu lagi, “Apakah Jahanam itu?”

Maka bersabda Rasulullah SAW, “Jahanam itu adalah sebagai ganti dunia bagi mereka yang mencarinya.”

Bertanya orang itu lagi, “Siapakah sebaik-baik umat ini?”

Bersabda Rasulullah SAW, “Sebaik-baik umat ialah yang taat kepada Allah SWT.”

Orang itu bertanya lagi, “Bagaimana yang dikatakan orang yang taat itu?”

Bersabda Rasulullah SAW, “Orang yang berusaha bersungguh-sungguh sebagaimana orang mencari kafilah.”

Orang itu bertanya lagi, “Seberapakah ketentuan taat itu?”

Bersabda Rasulullah SAW, “Seperti kira-kira perbezaan dari kafilah.”

Bertanya orang itu lagi, “Berapa jarak jauhnya dunia dengan akhirat?”

Bersabda Rasulullah SAW, “Hanya sekadar memejamkan mata sahaja.”

Jabir melanjutkan ceritanya, “Setelah orang itu pergi kami tidak lagi melihat orang itu selepas itu.”

Rasulullah SAW bersabda, "Orang lelaki yang datang tadi adalah Jibrail as, dia datang kepada kamu supaya kamu semua menjauhkan diri dari dunia dan supaya kamu mencintai akhirat."

Bersabda Rasulullah SAW lagi, “Sesungguhnya Allah SWT tidak mencipta makhluknya yang lebih dibenci selain dunia, bahkan dia (Allah) tidak melihatnya sejak menciptakannya.”

Renungan:

Dunia ini adalah satu alam khayalan yang mana satu masa nanti ianya juga akan musnah. Jadi apalah gunanya kita mengejar dunia setelah kita tahu bahawa akhirat sahaja yang kekal...

Gunakanlah dunia ini untuk kita mengumpul bekalan amal untuk dibawa ke akhirat. Janganlah kita menjadi orang bodoh, sebab orang yang bodoh hanya suka mengejar dunia. Seluruh masa dan tenaganya dihabiskan semata-mata untuk mendapatkan dunia. Jadilah orang yang bijak, insyaAllah Syurga menjadi tempat kita di akhirat kelak...

Wallahualam...


Today's Menu: Amazing Anagram

Posted by Fiq | Posted in , , | Posted on Monday, March 15, 2010

5


DORMITORY: When you rearrange the letters: DIRTY ROOM

ASTRONOMER: When you rearrange the letters: MOON STARER

DESPERATION: When you rearrange the letters: A ROPE ENDS IT

THE EYES: When you rearrange the letters: THEY SEE

THE MORSE CODE: When you rearrange the letters: HERE COME DOTS

SLOT MACHINES: When you rearrange the letters: CASH LOST IN ME

ANIMOSITY: When you rearrange the letters: IS NO AMITY

ELECTION RESULTS: When you rearrange the letters: LIES - LET’S RECOUNT

SNOOZE ALARMS: When you rearrange the letters: ALAS! NO MORE Z ‘S

A DECIMAL POINT: When you rearrange the letters: I'M A DOT IN PLACE

THE EARTHQUAKES: When you rearrange the letters: THAT QUEER SHAKE

ELEVEN PLUS TWO: When you rearrange the letters: TWELVE PLUS ONE


And for the grand final...


MOTHER-IN-LAW: When you rearrange the letters: WOMAN HITLER

Cara Pak Arab Zaman Sekarang Menangkap Kambing

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Sunday, March 14, 2010

6


Mak aii... Komfem penat kambing ni nak lari.

Minyak vs Tenaga Badan: Yang mana cepat habis?
Not fair, kan???=p


Keajaiban Tubuh Manusia - Otot Dan Tulang

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Saturday, March 13, 2010

5

Setiap binaan memerlukan sokongan. Tiada rumah yang dibuat tanpa tiang. Badan manusia pun macam rumah jugak. Cuma sokongan kita bukanlah tiang tapi tulang. Tulang saja pula masih tidak cukup. Oleh itu, kita ada sokongan tambahan daripada otot.

Otot dan tulang membolehkan kita melompat, berlari mahupun baring-baring atas katil. Pendek kata 2 benda ni banyak membantu kita menjalankan aktiviti harian. Jadi di sini, aku nak kongsikan perkara berkaitan otot dan tulang dengan korang.







1. 17 otot digunakan untuk senyum dan 43 otot digunakan untuk bermasam muka. Jadi, kalau tak nak cepat letih, sentiasa la senyum yer...

2. Ketika bayi, kita semua dilahirkan dengan 300 tulang. Tapi bila aje kita meningkat dewasa, angka tu dah berkurang kepada 206 tulang. Sebabnya ialah ketika bayi, kebanyakkan tulang adalah terdiri daripada bahagian-bahagian kecil yang masih belum bergabung antara satu sama lain. Ni untuk memudahkan bayi dilahirkan. Bila dah makin dewasa, tulang-tulang tadi ada yang bergabung dan berpadu.

3. Kita ni sebenarnya adalah 1cm lebih tinggi pada waktu pagi daripada waktu petang. Sebabnya ialah tulang rawan dan bendalir di sekitar sendi akan termampat oleh aktiviti harian seperti berdiri, duduk dan lain-lain aktiviti. Jadi, kita akan pendek sedikit pada waktu petang atau malam berbanding dengan waktu pagi.

4. Otot paling kuat kat badan ialah lidah. Memang la korang tak boleh nak buat push up dengan lidah, tapi jika dibuat perbanding dalam saiz, ternyata lidah lebih kuat daripada otot badan yang lain dalam saiz yang sama.

5. Tulang paling keras ialah tulang rahang. Bahagian ni adalah bahagian yang paling payah dipatahkan dalam badan manusia dan sangat tahan lama.

6. Setiapa langkah kaki korang akan memerlukan kerjasama 200 otot yang berkaitan agar ianya bergerak sempurna. Sehari, kita biasanya berjalan sebanyak 10, 000 langkah. Jadi bayangkan la berapa banyak kerja yang otot kita lakukan!

7. Gigi adalah satu-satunya bahagian badan manusia yang takkan pulih secara sendirinya. Lapisan luar gigi kita dipanggil enamel. Enamel ni bukanlah tisu hidup, sebab tu la gigi tak boleh pulih secara sendiri. Maka perkhidmatan doktor gigi adalah penting.

8. Tulang secara kasarnya adalah lebih kuat daripada sesetengah besi. Tapi ni tak bermakna tulang tu tak boleh patah beb! Tulang ni sebenarnya kurang tumpat berbanding besi. Tapi jika dibanding dengan berat yang sama pada suatu skala, tulang sebenarnya lebih kuat daripadbesi!

9. Kaki kita mempunyai tulang suku daripada jumlah seluruh tulang dalam badan. Maknanya tulang kat kaki sekurang-kurangnya berjumlah 52 patah tulang.





Hargailah otot dan tulang kita=)


Malaikat Penjaga Manusia

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Friday, March 12, 2010

5

Setiap manusia ada 2 malaikat yang sentiasa bersamanya. Di kiri dan kanan manusia, itulah posisi mereka. Tugas mereka adalah mencatat segala amalan dan maksiat yang dilakukan manusia. Dan hakikatnya, malaikat yang di sebelah kanan adalah lebih berkuasa daripada yang di sebelah kiri.

Lumrah manusia, ada yang kita buat itu adalah amal dan ada juga yang dibuat itu dosa. Dalam sebuah hadis Rasulullah SAW, ada menyebutkan bahawa apabila seseorang manusia itu melakukan dosa, maka malaikat yang di sebelah kiri akan bertanya pada malaikat di sebelah kanan, "Apakah yang harus aku catit?"

Maka kata malaikat di sebelah kanan, "Jangan kamu catitkan dahulu dosanya sehingga ia melakukan 5 kesalahan."

Malaikat yang di kiri bertanya lagi, "Kalau ia telah melakukan 5 kesalahan, apa yang harus aku catitkan?"

Jawab malaikat kanan, "Biarkannya sehingga ia membuat kebaikan kerana kami telah diberitahu oleh Allah s.w.t bahawa satu kebaikan akan mendapat 10 pahala. Oleh itu hapuskanlah 5 kesalahannya yang lalu sebagai tebusan dan kami masih simpankan untuknya 5 pahala lagi."

Tercenganglah syaitan mendengarkannya lalu berkata, "Kalau macam ini sampai bilakah aku dapat merosakkan anak Adam?!"

Sedarlah:

Begitulah rahmat Allah kepada hamba-Nya. Buat baik diberi ganjaran, buat jahat diberi peluang. In memmbuktikan bahawa kasih sayang-Nya kepada hamba-Nya melimpah ruah tiada terbatas.

Cuma... Hanya hamba-Nya saja yang lalai dan leka...


Crazy Does Not Equal To Stupid!

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Thursday, March 11, 2010

4

A truck driver was doing his usual delivery to IMH (Institute of Mental Health). He discovered a flat tyre when he was about to go home. He jacked up the truck and took the flat tyre down.

When he was about to fix the spare tyre, he accidentally dropped all the bolts into the drain. As he could not fish the bolts out, he started to panic.

A patient happened to walk past and asked the driver what happened. The driver thought to himself, since there was nothing much he could do, he told the patient the whole incident.

The patient laughed at him and said, "Can't even fix such a simple problem? No wonder you are destined to be a truck driver..."

Then the patient continue his saying, "Here's what you can do. Take one bolt each from the other three tyres and fix it onto this tyre. Then drive to the nearest workshop and replace the missing ones. Easy as that..."

The driver was very impressed and asked, "You're so smart but why are you here at the IMH?"

The patient replied, "Hello, I stay here because I'm crazy, not STUPID!"

Today's Menu: Amazing Words

Posted by Fiq | Posted in , , , , | Posted on Wednesday, March 10, 2010

11



The Most Selfish 1 letter word.............................I --> Avoid It

The Most Satisfying 2 letter word.......................WE --> Use It

The Most Poisonous 3 letter word.......................EGO --> Kill It

The Most Used 4 letter word................................LOVE --> Value It

The Pleasing 5 letter word....................................SMILE --> Keep It

The Fastest Spreading 6 letter word
...................RUMOUR --> Ignore It

The Hardest Working 7 letter word
.....................SUCCESS --> Achieve It

The Most Enviable 8 letter word..........................JEALOUSY --> Distance It

The Most Powerful 9 letter word
..........................KNOWLEDGE --> Acquire It

The Most Essential 10 letter word........................CONFIDENCE --> Trust It

Bahasa Persahabatan Antarabangsa

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Tuesday, March 09, 2010

12



Malay

"Jika kamu berjalan di hadapanku, aku tidak akan ikut. Jika aku berjalan di hadapan kamu, aku tidak akan memimpin. Berjalanlah di sebelahku dan jadilah sahabatku..."


English

"If you walk in front of me, I won't follow. If I walk in front of you, I won't lead. Just walk beside me and just be my friend..."


Spanish

"Si usted anda delante de mí, yo no seguiré. Si ando delante de usted, yo no dirigiré. Justo caminata al lado de mí y seré justo mi amigo..."


French

"Si vous marchez devant moi, je ne suivrai pas. Si je marche devant vous, je ne mènerai pas. Juste la promenade à côté de moi et est juste mon ami..."


German

"Wenn Sie vor mir laufen, werde ich nicht folgen. Wenn ich vor Ihnen laufe, werde ich nicht führen. Nur Spaziergang neben mir und werde nur mein Freund sein..."


Italian

"Se lei entra il davanti di me, non seguirò. Se entro il davanti di lei, non condurrò. La passeggiata giusta accanto a me ed è appena il mio amico..."


Portuguese

"Se andar na frente de mim, de eu não seguirei. Se andar na frente de você, de eu não dirigirei. Passeio justo ao lado de mim e somente é meu amigo..."


Monday's Poem: Life

Posted by Fiq | Posted in , , | Posted on Monday, March 08, 2010

9


Life is our teacher
Teaching us with good experiences and with painful ones...


The painful days are difficult to understand
but it is from these trouble times
that we learn how to be strong
we learn to hold on and face each days
even though we hurt and feel frustrated
we learn simplest pleasures
are often the most rewarding
and learn that losing
is often only another step towards winning...


And when life turns its smiling side to us
again as it always does
we find ourself stronger
with a greater knowledge of ourself
and able to feel the welcome comfort
and good times more deeply than before...


Smile always my friend
tomorrow better than today
faces your fears
live your dreams


Life dosen't have to be perfect to be wonderful!


Jadilah Seorang Yang Kreatif Dalam Mengitar Semula Barangan Terpakai!

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Sunday, March 07, 2010

9


Ini kreatif atau bengong sebenarnya?
Nasihat aku: Only try this at home, not outdoor!=p


Keajaiban Tubuh Manusia - Penuaan Dan Kematian

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Saturday, March 06, 2010

8

Daripada muda hingga ke tua, penuaan adalah sesuatu yang pasti dan tidak boleh dielakkan. Ia adalah sesuatu yang pasti bagi mereka yang berumur panjang. Kulit yang cekang menjadi kedut, rambut yang hitam menjadi putih, badan yang sihat dan kuat menjadi lemah dan berpenyakit... Itulah kesan penuaan.

Dan sudah semestinya bila sebut tua, automaik mati pun turut disebut. Dah macam pasangan bahagia. Di mana ada tua, di situ juga kematian menghampiri, walaupun sebenarnya mati tu tak kira umur...

Untuk siri kali ni, meh kita baca serba sedikit tentang tua dan mati...




1. Berat abu mayat yang telah dibakar secara puratanya ialah 4.1 kg. Sebenarnya bahagian yang menjadi penyumbang terbesar kepada berat badan ialah air dalam setiap sel kita ni. Jadi bila dibakar, air dan sebahagian besar daripada tisu manusia musnah, lalu meninggalkan sebilangan kecil sisa sahaja.

2. Selepas kita mati, kuku dan rambut akan berhenti memanjang. Tapi ia akan kekal lebih lama berbanding sebahagian besar anggota badan yang lain selepas kita mati.

3. Dalam usia mencecah 60 tahun, kebanyakan orang akan hilang sebagaian besar daripada tunas rasa kat lidah. Oleh itu, jangan percaya sangat dengan masakan nenek korang tu! Orang tua biasanya hilang kepekaan dalam merasa, dan kebanyakannya memerlukan perasa yang agak banyak untuk membolehkan mereka merasa seperti yang kita rasa.

4. Mata sentiasa mempunyai saiz yang sama sejak lahir tapi telinga dan hidung tidak pernah berhenti daripada membesar. Kalau korang tengok bayi comel aje dengan mata besar, sebenarnya saiz mata itu jugalah yang akan dibawanya sehingga ke akhir hayat.

5. Menjelang usia 60 tahun, 60% lelaki dan 40% wanita akan berdengkur. Dengkuran biasa adalah lebih kurang 60 desibel, iaitu nilai kekuatan bunyi yang sama dengan perbualan biasa. Kadang-kadang ada dengkuran yang boleh mencecah 80 desibel, iaitu sama kuat dengan bunyi yang dihasilakan ketika memecahkan tembok konkrit dengan penukul!

6. Kepala bayi adalah suku daripada panjang keseluruhan badannya. Tapi pada usia 25 tahun, kadarnya ialah satu per lapan daripada panjang keseluruhan tubuh badan. Sebenarnya saiz kepala tidak banyak berubah sejak dari usia bayi hingga dewasa, tetapi perubahan besar sebenarnya terletak pada bahagian badan yang lain.

7. Dari segi statistik pulak, lebih kurang 2,500 orang kidal mati setiap tahun akibat menggunakan barangan yang dibuat untuk orang yang menggunakan tangan kanan. Alamak... Aku pun kidal jugak!

8. Mayat yang ditanam akan mereput 4 kali lebih lambat daripada mayat yang dibiarkan di kawasan terbuka. Dan seperkara lagi, mayat manusia zaman moden ni sebenarnya lebih lambat untuk direputkan dek kerana banyak sangat bahan pengawet (daripada makanan) yang terperap kat dalam badan...

9. Bila mati, deria kita tidak hilang sekaligus sebaliknya berperingkat-peringkat. Deria yang mula-mula sekali yang akan meninggalkan kita ialah penglihatan. Kemudian diikuti secara rapat oleh deria rasa, bau dan seterusnya sentuhan. Deria yang pergi paling akhir sekali ialah deria pendengaran.



Berikut tiada kaitan dengan fisiologi:

Sejurus sebelum Thomas Edison mati pada 1931, sahabatnya Henry Ford telah ‘mengambil’ nafas terakhir beliau dan menyimpannya ke dalam sebuah botol.

Apabila Alexander The Great mati pada 323 Sebelum Masihi, sebuah jalan khas telah dibina di Babylon ke Mesir untuk membawa mayatnya. Kalau ditaksirkan kos pengurusan mayat Alexander itu dengan nilai mata wang pada hari ini, kos dianggarkan AS$600 juta (RM2.28 biliion)!

Masyarakat Mesir purba plak menganggap kucing adalah haiwan suci. Oleh sebab itu, mereka akan mencukur kening mereka apabila kucing peliharaan mereka mati. Selain itu, bagi diorang, kucing tu ialah Tuhan Kematian dan barang siapa yang ditangkap membunuh kucing dengan sengaja, maka orang tu dihukum bunuh!


15 Pintu dan 15 Senjata

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Friday, March 05, 2010

19

Hidup setiap manusia sentiasa penuh dengan godaan. Bila sebut godaan, dah tentu maksudnya ialah terikut untuk melakukan sesuatu yang tidak baik. Dan yang tidak baik itu selalunya berkaitan dengan ajakan dan bisikan syaitan.

Sejak manusia diciptakan, Iblis dan Syaitan ini telah bersumpah untuk sesatkan manusia hingga ke hari kiamat. Apa saja lubang atau pintu yang diorang boleh guna, 2 makhluk ni pastikan akan mencuba untuk menggoda manusia.

Dalam diri manusia ini sebenarnya ada 15 pintu yang menjadi pintu kepada syaitan untuk menyesatkan manusia. 15 pintu itu ialah:

1. Marah
2. Cinta dunia
3. Kebodohan (enggan menghadiri majlis ilmu)
4. Suka berangan-angan kosong
5. Tamak
6. Bakhil
7. Suka pada pujian
8. Riak atau sombong
9. Ujub (merasa kagum) / takbur
10. Takut dan gelisah
11. Buruk sangka
12. Memandang rendah pada orang lain
13. Suka akan dosa
14. Merasa aman daripada pembalasan Allah
15. Putus asa daripada rahmat Allah

Itulah dia pintu-pintu syaitan bagi manusia. Tapi, korang jangan risau. Di sebalik pintu yang merupakan kelemahan kita itu, tersembunyinya 15 senjata yang boleh kita guna untuk melawan godaan syaitan. 15 senjata itu ialah:

1. Membaca Bismillah (menjadi kunci pada perbuatan baik)
2. Banyakkan berzikir
3. Banyakan Beristigfar
4. Baca "la i'laha illa anta subhanaka inni kuntu minaz zolimin"
5. Jangan tidur berseorangan
6. Baca doa pagi dan petang
7. Bersugi
8. Melaksanakan solat jemaah
9. Berwudhuk sebelum tidur
10. Menutup aurat
11. Membaca doa masuk tandas.
12. Banyak berselawat pada hati
13. Bertaubat, beristighfar
14. Banyakan baca Al-Quran
15. Membaca surah Yassin setiap pagi


Moga hidup kita sentiasa di bawah naungan rahmat-Nya...=)


Try To Do It When The Engine Is Running...

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Thursday, March 04, 2010

12

A mechanic was removing the cylinder heads from the motor of a car when he spotted the famous heart surgeon in his shop, who was standing off to the side, waiting for the service manager to come to take a look at his car.

The mechanic shouted across the garage,"Hello Doctor!! Please come over here for a minute."

The famous surgeon, a bit surprised, walked over to the mechanic.

The mechanic straightened up, wiped his hands on a rag and asked argumentatively, "So doctor, look at this. I also open hearts, take valves out, grind 'em, put in new parts, and when I finish this will work as a new one. So how come you get the big money, when you and me is doing basically the same work?"

The doctor leaned over and whispered to the mechanic. He said, "Try to do it when the engine is running..."

Today's Menu: Food For Your Thought

Posted by Fiq | Posted in , , , | Posted on Wednesday, March 03, 2010

8



The most destructive habit...........................Worry

The greatest Joy..........................................Giving

The greatest loss...........................................Loss of self-respect

The most satisfying work...............................Helping others

The ugliest personality trait...........................Selfishness

The most endangered species........................Dedicated leaders

Our greatest natural resource.......................Our youth

The greatest "shot in the arm"......................Encouragement

The greatest problem to overcome.................Fear

The most effective sleeping pill......................Peace of mind

The most crippling failure disease..................Excuses

The most powerful force in life.......................Love

The most dangerous pariah...........................A gossiper

The world's most incredible computer............The brain

The worst thing to be without...................... Hope

The deadliest weapon.....................................The tongue

The two most power-filled words...................."I Can"

The greatest asset.........................................Faith

The most worthless emotion..........................Self-pity

The most beautiful attire................................Smile!

The most prized possession...........................Integrity

The most contagious spirit.............................Enthusiasm

The most important thing in life......................BELIEVING ALLAH!