Napoleon Bonaparte: Penguasa Eropah Yang Memeluk Islam

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Tuesday, July 06, 2010

Namanya terdapat dalam turutan ke-34 daripada 100 tokoh yang paling berpengaruh dalam sejarah yang ditulis oleh Michael H. Hart, dengan baginda Muhammad bin Abdullah (Rasulullah S.A.W) berada di nombor satu. Beliau merupakan jeneral perang yang sangat hebat menyusun taktik perang dan merupakan pemerintah Perancis yang paling dikenali ramai. Beliau dilihat sebagai seorang yang bercita-cita tinggi dalam menakluk dunia.

Namun sebenarnya kemegahan dan kekuasan dunia masih belum mampu mententeramkan hatiya. Agama yang dianutinya pada ketika waktu itu tidak mampu membuatkan Napoleon Bonaparte berasa tenang dan damai. Akhirnya pada 2 Julai 1798, 23 tahun sebelum kematiannya pada 1821, Napoleon Bonaparte menyatakan ke-Islamannya ketika di Mesir.

Namanya berubah menjadi Aly (Ali) Napoleon Bonaparte.

“Saya membaca Bible. Musa adalah orang yang baik, sedangkan orang Yahudi adalah celaka, pengecut dan jahat. Adakah sesuatu yang lebih dahsyat daripada kisah Lut beserta kedua puterinya? Sains telah menunjukkan bukti kepada kita bahawa bumi bukanlah pusat Sistem Suria, dan ini adalah satu pukulan memalukan kepada agama kita (Kristian). Agama kita selalu berdasarkan kepada perkara-perkara aneh seperti perkara Trinity yang sukar untuk difahami, dan Jesus memanggil dirinya sebagai anak Tuhan, padahal dia adalah keturunan Daud. Saya lebih meyakini agama yang dibawa oleh Muhammad. Islam terhindar jauh daripada perkara tahyul seperti yang terdapat dalam agama kita (Kristian). Bangsa Turki juga menyebut kita sebagai orang penyembah berhala dan dewa. Dengan yakinnya saya mengaku bahawa saya adalah seorang Muslim, dan saya memuliakan Nabi Muhammad serta mencintai orang-orang Islam. Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Tiada Tuhan selain Allah. Ia tidak beranak dan Ia mengatur segala makhluk-Nya tanpa pembantu."
(Terjemahan daripada kenyataan asal Napoleon yang dipetik dari Genuine Islam, edisi Oktober 1936 terbitan Singapura)

Dalam buku yang berjudul Bonaparte et Islarn oleh Cherlifs, Paris, halaman 105, Napoleon Bonaparte pernah berkata sebagai berikut:

"Saya meramalkan bahawa tidak lama lagi semua manusia yang berakal dan berpendidikan tinggi akan bersatu untuk memajukan satu kesatuan kekuasaan yang berdasarkan prinsip-prinsip ajaran Islam, kerana hanya Al-Quran itu satu-satunya kebenaran yang mampu memimpin manusia kepada jalan kebahagiaan."


Habatnya beliau. Atas hidayah Allah, yang kafir bertukar Islam...

Comments (6)

hmm...tak pernh tahu pun yg beliau ni beragama islam...

jom ke APA KATA HATI pulak,
SALAH GUNA

hnya dengan islam hati akan tenteram
=]

suka baca entri begini. nak lagi! ttg illuminati n freemansonm :)

subhanallah....kekuasaan Allah kn....yg kafir pun msk Islam...

benarkah...
jika benar..
alhamdulillah...
maha suci Allah..
memberi hidayah kpdnya...

islam adalah agama yang benar...tiada siapa yang boleh nafikan...