Apakah Itu "Marketing"?

Posted by Fiq | Posted in , , | Posted on Tuesday, November 17, 2009

Berikut adalah penerangan tentang beberapa istilah dalam Marketing:

Korang nampak seorang gadis cantik lagi cun melecun di sebuah pesta lalu korang pun menghampirinya dan berkata, "Aku adalah orang kaya... Kahwinlah dengan aku."

Tu dikatakan DIRECT MARKETING.


Korang berada di sebuah pesta dengan kawan-kawan korang dan bertemu dengan seorang gadis cantik. Salah seorang kawan korang menghampiri gadis itu dan berkata, "Lihatlah jejaka tu (sambil jari dia tunjuk korang). Dia sangat kaya, kahwinlah dengan dia."

Tu dikatakan ADVERTISING.


Korang melihat seorang gadis cantik di sebuah pesta lalu korang mendekatinya dan meminta nombor telefonnya. Keesokan harinya korang telefon gadis tu dan mengatakan," Hi... Aku sangat kaya, kahwinlah dengan aku."

Tu dikatakan TELEMARKETING.


Korang berada dalam sebuah pesta dan melihat seorang gadis cantik. Korang pun membetulkan tie, berjalan ke arahnya dan menawarkannya minuman. Korang membukakan pintu untuknya saat menghantarnya pulang dan berkata, "Aku sangat kaya, mahukah kau kahwin dengan aku?"

Tu dikatakan PUBLIC RELATIONS.


Korang berada di sebuah pesta lagi dan melihat seorang gadis cantik. Dia berjalan ke arah korang dan berkata dengan manja, "Kau sangat kaya rupanya."

Tu dikatakan BRAND RECOGNITION.


Korang masih lagi berada di sebuah pesta dan melihat seorang gadis cantik. Korang mendekatinya dan berkata, "Aku sangat kaya, kahwinlah dengan aku." Tapi kali ni dia tampar muka korang.

Tu dikatakan CUSTOMER FEEDBACK alias COMPLAIN!!!


Begitulah serba sedikit ilmu Marketing dalam kehidupan sosial kita. Hehe...=)


Comments (1)

entry no 5 CC untuk bulan nih.
bezanya in English.
sama lak kita.