Burung Hilang Punya Pasal

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Thursday, November 19, 2009

Kat sebuah kampung kat Malaysia ni, ada seorang lelaki tua yang hobinya memelihara banyak burung. Nak dijadikan cerita ni lebih menarik dan berperisa, maka pada suatu pagi, semua burung kesayangannya telah hilang. Merasakan si pencuri burung ni memang melampau tahap ketamakannya, lalu lelaki tua itu pun membawa masalah ini ke dalam perjumpaan mingguan di kampungnya.

Lelaki tua itu memulakan pertanyaan dengan ayat mukadimah yang sangat ringkas, tapi dengan nada keras, "Siapa di sini yang ada burung?!"

Mendengar pertanyaan ganjil lagi pelik itu, maka semua hadirin yang berjantina lelaki segera berdiri, dek kerana gentar dengan suara garau lelaki tua itu.

Menyedari kesilapannya dalam cara bertanya, lelaki tua itu merendahkan nada dan berkata, "Bukan itu maksud saya... Tuan-tuan tidak memahami maksud sebenar saya."

Lalu lelaki tua itu mengajukan soalan yang lain yang berbunyi begini, "Maksud saya adalah, siapa yang pernah lihat burung?"

Pertanyaan itu menyebabkan semua hadirin termasuk wanita berdiri.

Dek kerana menyedari pertanyaannya kali ini masih tidak betul, maka dengan muka merah
padam dia menyambung, "Maaf, bukan itu maksud saya... Tuan-tuan dan puan-puan ni dah salah paham dengan ayat saya tadi."

Sekali lagi lelaki tua tu cuba bertanya, "Maksud saya adalah siapa yang pernah lihat burung yang bukan miliknya?"

Habis je lelaki tua tu bertanya, maka separuh daripada hadirin wanita berdiri.

Muka lelaki tuatu makin merah padam, dan dia juga makin gugup. Sekali lagi lelaki tua itu berkata, "Maaf sekali lagi... Bukan ke arah itu pertanyaan saya. Maksud saya adalah, siapa yang pernah lihat burung saya?"

Lalu, isteri lelaki tua itu pun pun berdiri... Bukan tu je, tapi ada lagi sorang wanita lain, Bedah si Janda Getah, turut berdiri.

Maka kali ini muka si isteri pula yang merah padam, bukan malu tapi geram, manakala lelaki tua itu pula cabut lari disebabkan tembelang tentang hubungan gelapnya telah pecah dek kerana burungnya sendiri... Hahahaaaa=D

Comments (1)

macam haram... hahaha