Seminggu Di Unit Kuda

Posted by Fiq | Posted in , , | Posted on Saturday, May 22, 2010

Assalamualaikum...................

Seperti yang dijanjikan, hari ni aku nak cerita pasal kuda pulak. Latihan aku di Unit Kuda aka Unit Ekuin telah pun tamat. Ekuin kalau korang nak tau adalah istilah veterinar untuk kuda.

Kerja kat sini takder la banyak sangat. Tapi lebih meletihkan la kalau nak dibandingkan kerja kat Unit Arnab. Malas nak cerita panjang, apa kata korang layan je la gambar-gambar kat bawah....

Sekali lagi, jejaka-jeaka macho kat atas meneruskan perjuangan mereka di Unit Ekuin plak. Hehe....=p


Inilah pandangan kandang kuda dari luar. Ia dipanggil "Stable House"


Ini plak pandangan dari dalam. Bilik-bilik kecik yang korang nampak tu dipanggil "Stable"


Ni satu lagi contoh stable yang ada.



Ini ialah "Stable Arena". Kat sini kuda yang agak jinak akan dilepaskan ketika kerja pembersihan stable dijalankan. Kalau yang liar tu aku tambat jer. Hehe...


Apa yang aku tengah buat tu ialah pembersihan stable kuda. Benda yang kat lantai tu ialah habuk kayu. Habuk kayu yang kena air kencing akan dibuang. Yang member aku buat tu plak ialah membuang najis kuda yang ada.


Habuk kayu yang dibuang perlu la diganti dengan yang baru. Basah baju aku. Peluh tu.....


Yang ni plak mandikan kuda. Layan jer kuda tu kena air. Haha


Apa yang aku tengah buat ialah "grooming". Ini penting untuk membersihakan badan kuda daripada kotoran seperti bulu lama, daki dan debu.


Kuda ni kitorang grooming ramai-ramai sebab saiz dia besar sangat. Tak larat nak buat sorang-sorang. Hehe....


Part ni yang paling best. Menunggang kuda! Yeehaaaaaaa!!!


Ok. Cukup la kot. Nanti aku cerita plak apa yang aku buat kat unit lain. Hingga ketemu lagi di lain masa, tempat yang sama... Wassalam=)

Comments (5)

wah...seronoknya dia.... :)

Memang best dapat naek kuda.....nanti2 aku nak naek kuda plak.....

Blogwalking n komen okay

adeh..tenet slow,xdpt tgok jejaka-jejaka macho...hehe

heheh..suka tengok kuda tu layan ja mandi..heheh

salam.. awk wt LI kat IVM gk ke? means mmg kuda tu dah tua sgt lh ye.. hee