Air Asas Hidupan Di Muka Bumi

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Saturday, September 19, 2009

Air, benda bukan hidup yang komposisinya terdiri daripada 2 hidrogen dan 1 oksigen. Sebab tu la dalam sains air ni gak dipanggil H20. Walaupun air ni bukan la benda hidup, tapi dikatakan air ni la yang jadi pemangkin kepada wujudnya benda hidup. Hah? Camner lak tu? Ok… Jom baca penerangan selanjut. Hehe...

Sebelum aku bercerita lebih lanjut, jom kita tinjau marhum Al-Quran yang menyatakan hidupan diciptakan daripada air. Dalam Surah an-Anbiya ayat 30, Allah berfirman, “Apakah orang-orang kafir itu tidak mengetahui langit dan bumi itu kedua-duanya dahulu adalah suatu yang padu, kemudian Kami pisahkan di antara kedua-duanya. Dan daripada air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup.”

Ayat kat atas ni menjelaskan air hakikatnya adalah asas bagi segala hidupan. Hidupan tidak wujud sama sekali sekiranya tiada air. Air bukan jer penting dalam proses kejadian langit dan bumi, tapi air gak penting bagi hidupan-hidupan kat dunia. Hal ini ditegaskan Allah dalam beberapa ayat di dalam Al-Quran, sepertimana ayat yang aku lampirkan tadi. Ia juga ditegaskan dalam Surah Al-Nur ayat 45 yang bermaksud, “Allah menciptakan kesemua jenis haiwan daripada air…”

Bagi yang kurang atau tidak yakin dengan marhum Al-Quran ini, ok… Takper. Tapi korang perlu ingat, Al-Quran dan sains tidak pernah bercanggah. Segalanya seiringan. Sains hari ini hanya sekadar membuktikan kebenaran hakikat yang telah dinyatakan oleh Al-Quran sejak berkurun lamanya, bukannya mencipta sesuatu yang baru. Buktinya ialah menurut BBC News, pakar biologi hari ini sepakat berpendapat air adalah asas bagi kehidupan. Tanpanya, kehidupan tidak dapat wujud dan sekiranya wujud, ia tidak dapat melangsungkan kehidupan. Disebabkan itu bagi memastikan sama ada kehidupan wujud di planet-planet lain, saintis mencari sumber air yang terdapat di planet itu terlebih dahulu.

Selain tu, aku gak ada bukti daripada jurnal. Buat korang yang tak tahu, jurnal adalah antara sumber yang paling dipercayai kerana ketelusan hasil kajiannya. Sebab tu kalau orang yang belajar di universiti nak buat assignment, diorang digalakkan merujuk kepada jurnal. Aku pilih laporan yang dikeluarkan oleh Paleontological Society Special Publication Volume 9 (1999) berjudul “Evolution: Investigating the Evidence”. Dinyatakan di dalam jurnal ini, “Permulaaan hidupan sudah semestinya bermula di persekitaran yang mempunyai suhu yang rendah agar dengan itu air dapar wujud. Air diperlukan kerana ia adalah asas bagi kehidupan. Hai ini disebabkan hanya air sahaja yang dapat menjadi medium bagi proses (yang berkaitan dengan kehidupan) dan hanya dengan air metabolism dapat berlaku.”

Kenyataan hidupan bermula daripada air ni dikukuhkan lagi dengan penemuan yang mendapati hidupan mungkin bermula di bawah lautan. Menurut BBC News Online, para saintis menyatakan rahsia tentang kewujudan hidupan yang awal di dunia mungkin wujud 9000 kaki di bawah Lautan Atlantik. Kat situ, para saintis menemui semburan hidrogen. Sesudah mereka mengkaji persekitarannya, mereka merasakan tempat itu amat la sesuai bagi melahirkan hidupan pada peringkat awal. Jadi, sekali lagi penemuan ini mengesahkan Al-Quran yang menyatakan segala hidupan bermula daripada air. Sains membuktikan kebenaran Al-Quran!!!

Tambahan daripada itu, kebenaran kenyataan Al-Quran dapat dikaitkan dengan ilmu biologi yang berkaitan dengan sel. Aku percaya semua orang tahu yang sel merupakan batu-bata kepada hidupan. Tanpanya, segala hidupan tak wujud. Unit yang paling penting di dalam sel selain nukleus ialah protoplasma. Ia dianggap sebagai unit yang hidup dan tanpanya sesuatu sel dianggap mati. Protoplasma adalah asas bagi kehidupan.

Berhubung dengan protoplasma ni, aku ada jumpa satu kenyataan menarik dalamsebuah buku biologi asas. Dalam Lawsons Text-book of Botany dinyatakan, “Protoplasma adalah asas kepada segala hidupan dan kekuatannya bergantung kepada kewujudan air yang berterusan.” Demikianlah juga yang disebutkan dalam Textbook of Zoology, “Protoplasma yang hidup mengandungi air yang banyak di dalamnya.”

Memandangkan setiap hidupan terbina daripada sel dan kehidupan sel pula bergantung pada protoplasma, manakala protoplasma pula memerlukan air untuk hidup kerana 80% daripadanya adalah air, tidak mungkin wujud sebarang kehidupan tanpa air. Maka penemuan sains mengesahkan kebenaran Al-Quran…

Comments (0)