Selera

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Sunday, September 20, 2009

Sempena Syawal yang sinonim dengan hari menjamu selera ni, aku nak bercerita sikit pasal selera dari sudut pandangan saintifik. Selera ni dikaitkan dengan nafsu untuk makan. Sistem tubuh kita ni memang mengagumkan sebab ia dah diatur secara automatik untuk memberitahu kita bila masanya kita akan berasa lapar untuk menjamu selera. Dengan wujudnya selera, keinginan kita untuk memenuhi permintaan biologi badan akan lebih mudah terlaksana. Kita gak dapat kepuasan daripada makanan melalui kewujudan selera ini.

Dulu, manusia sangat susah untuk memperoleh sumber makanan yang mencukupi. Kadang-kadang tu kena berlapar berhari-hari baru leh dapat makanan. Bahkan ada yang mati kebuluran kerana tak makan. Namun zaman sekarang dah lain. Makanan ada kat mana-mana jer. Kita selalu jer terlebih makan, hinggakan mudah dihidapi penyakit seperti obesiti.

Tubuh manusia cam kita ni bukanlah dicipta untuk dikenyangkan sebegitu rupa. Sehingga la hari ni saintis giat mengkaji apakah efek makanan yang berlebihan kepada manusia. Kajian juga dijalankan mencari sebab, kenapa, walaupun telah makan begitu banyak, ada sebilangan manusia kat duni ni yang mempunyai selera tak putus-putus. Kiranya orang ni selalu jer lapar, atau makan banyak pun masih tak kenyang.

Mengikut satu kajian yang dibuat oleh Obesity Research Center di Universiti Cincinnati, ada satu hormon yang menjadi punca selera manusia yang dipanggil ghrelin. Bagi sesetengah kita, akan ada waktu makan yang menjadi rutin tetap setiap hari. Bila dekat jer dengan waktu makan tu, perut akan serta-merta berkeroncong. Saintis mendapati punca rasa lapar dalam perut kita tu ialah ghrelin.

Ghrelin ni diorang jumpa pada 1999. Ia dihasilkan di dalam perut mengikut kitaran waktu. Ada saintis mencadangkan ghrelin juga terembes apabila kita menghidu sesuatu yang menyelerakan. Setelah dihasilkan, ghrelin akan terus mengalir di dalam sistem peredaran darah menuju ke otak, ke arah bahagian hipotalamus yang mengawal kadar metabolisme, serta bahagian lain otak yang mengawal nafsu lapar dan mekanisme kekenyangan.

Setelah ghrelin ni sampai jer kat otak kita, neuron yang menjaga aturan nafsu selera akan menyala. Signal-signal saraf vagus akan sampai kembali ke perut, menyebabkan dinding perut mula mengeluarkan asid hadaman. Organ pankreas akan mula menghasilkan insulin. Hati pula menyiapkan diri untuk memproseskan karbohidrat dan lemak yang bakal dimakan. Kita mula lapar, selera mula meningkat, lalu kita pun makan la dengan lahap dan penuh bernafsu sekali. Bagi haiwan yang meragut lak, seperti lembu, ghrelin ni sentiasa terembes dalam sistem badan diorang. Sebab tu la kita tengok diorang ni selalu jer makan kalau ada peluang.

Namun setiap aturan ciptaan Tuhan ni sentiasa ada pasangannya. Pasangan bagi ghrelin ialah leptin, sejenis hormon menghalang nafsu makan. Bila leptin terembes kat dalam badan kita, ia akan mengembara ke hipotalamus di otak, bahagian yang sama didatangi oleh ghrelin ketika kita ni meraa lapar. Kemudian leptin ni akan menumpulkan isyarat ghrelin, lantas mematikan selera kita untuk melahap dengan lahap.

Oleh sebab sifat leptin ni ialah menjadikan manusia kenyang, maka ianya diberikan kepada mereka yang obes atau gemuk, bertujuan menurunkan selera makan lalu secara tak langsung dapat la mengawal kegemukan diorang ni. Orang gemuk didapati mengandungi tahap leptin yang sedikit,menjadikan selera makan diorang tak terkawal, lalu membuatkan diorang sentiasa nak melahap dengan lahap tanpa rasa kenyang. Kalau orang macam ni gi majlis bufet, nescaya bankrap orang yang anjur majlis tu. Hehe…

Namun obesiti bukanlah satu-satunya penyakit yang disebabkan oleh selera yang abnormal. Orang yang ada terlalu sikit selera gak leh membahayakan tubuh, iaitu penyakit yang dipanggil anorexia nervosa. Dalam banyak kes, pesakit anorexia akan berlapar dengan keterlaluan sehinggakan tubuh mereka menjadi kurus kering macam cicak kubin. Diorang ni tidak sedar diri diorang terlalu kurus. Bagi diorang, bila tengok jer cermin, diorang akan rasa masih gemuk.

Walaupun banyak sudut telah dikaji dalam sains selera, banyak pula yang masih belum digali. Selera adalah satu proses yang kompleks, melibatkan deria rasa di hujung lidah, bau yang terbit daripada makanan, rupa dan persembahan makanan, rasa suapan di dalam mulut dan macam-macam lagi. Mungkin dengan kajian yang seterusnya sains di sebalik selera akan semakin diselami dan diperhalusi. Mungkin kelak, selera boleh dikawal secara kimia, dan penghuni dunia tidak terlalu banyak makan sehingga menyebabkan obesiti, dan tidak akan ada pula perut-perut penghuni lain yang dibiarkan kebuluran tanpa diisi…

Comments (0)