Terbelit Lidah: Masalah Bahasa Atau Otak Manusia?

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Monday, September 28, 2009

Cuba korang sebut “buaya biawak” sebanyak 3 kali berulang-ulang dengan cepat. Adakah lidah korang terbelit untuk menuturkannya? Kalau korang boleh sebut, korang ni tergolong dalam kelompok manusia istimewa (tapi bukan cacat la yek…Hehe). Cubaan kedua, ulang sebutan tu sebanyak 10 kali. Confirm benda yang korang sebut tu jadi lain kan? Haha…

Perkataan yang aku bagi tadi tu adalah sebahagian daripada kumpulan ayat yang sebabkan lidah terbelit. Istilah yang selalu diguna pakai oleh manusia zaman sekarang ialah “tongue twister” atau “tongue tie”. Dalam setiap bahasa yang dituturkan oleh semua bangsa manusia kat dunia ni, pasti ada kumpulan perkataan tongue twister atau pematah lidah ini. Cuma kita ni jer yang tak tahu.

Dalam Guiness World of Record, pematah lidah yang paling susah disebut dalam Bahasa Inggeris ialah “The sitxth sick sheikh’s sixth sheep’s sick”. Walaupun camtu, ada sorang mamat ni, William Poundstone namanya, kata pematah lidah dalam Bahasa Inggeris yang paling susah disebut ialah “The seething sea ceaseth and thus the seething sea sufficeth us”.

Walaupun perkataan ni kita anggap mainan, saintis melihatnya sebagai kejadian yang sangat misteri lagi pelik. Diorang masih tercari-cari jawapan sebenar bagi proses kognitif cara manusia cam kita ni bercakap. Walau bagaimanapun, ada pengkaji menyimpulkan bahawa perlakuan ini melibatkan banyak bahagian otak. Sekiranya salah satu daripada bahagian tu rosak, maka percakapan seseorang tu akan terjejas.

Bidang kajian yang berkaitan dengan bunyi dan batas percakapan manusia ni dipanggill sebagai fonologi. Ilmu ini mengklasifikasikan percakapan manusia kepada 2 komponen utama, iaitu pengeluar (alat artikulasi) dan daerah pengeluar (artikulasi). Pengeluar ialah alat yang dapat digerakkan dengan bebas dan boleh diletakkan di beberapa kedudukan seperti hujung lidah dan bibir lelangit lembut. Sementara daerah pengeluar pula ialah tempat yang boleh dicapai oleh alat artikulasi seperti gigi atas, gusi dan lelangit keras.

Secara umumnya bila korang baca ayat “buaya biawak” tadi, korang memahami arahan untuk menyebut perkataan tu sebanyak 3 kali secara pantas. Satu bahagian otak korang membaca perkataan tu dan menerima arahan. Kemudian korang membuat keputusan sama ada untuk menurut arahan tu atau sebaliknya, sekiranya korang memilih untuk menurutinya, bahagian lain pada otak korang memahami ayat yang tertulis itu dan mula memproses cara menyebut perkataan yang dibaca.

Proses ni bukan tugas kecil atau mudah beb. Diafragma korang perlu mengkasilkan jumlah tekanan yang tepat untuk membentuk perkataan tu. Sama ada pita suara korang berada dalam keadaan relaks atau berhubung, bergantung kepada perkataan itu. Seterusnya ia melibatkan lidah korang lak. Isyarat dari otak memberitahu lidah tindakan yang patut dibuat bergantung pada apa-apa yang korang pelajari semasa perkembangan kognitif percakapan korang.

Selain berfungsi sebagai deria utama bagi rasa serta memainkan peranan untuk mengendalikan makanan semasa mengunyah dan menelan, bungkusan otot rangka pada daerah mulut ini boleh melakukan banyak pergerakan untuk membantu membentuk bunyi dalam pertuturan. Ia sensitif dan sentiasa dilembabkan oleh kelenjar air liur serta kaya dengan deria dan salur darah bagi membenarkan ia bergerak seperti menjelir-jelir kat orang lain (ni pompuan selalu buat. Hehe…).

Apabila tiba masanya untuk menuturkan sesuatu perkataan dengan jelas, lidah menjadi alat untuk menentukan ketepatan. Organ ni ada kepelbagaian bergerak pada repertoirnya, seperti menekan ke atas pada gigi hadapan bila korang sebut bunyi “t”. Memang dah semula jadi lidah korang akan tertarik semula sebaik sahaja bunyi “t” disebut. Cuba kekalkan lidah korang tertekan pada belakang gigi hadapan tu masa korang membunyikan huruf “t”, confirm bunyi tu tak jadi, kan?

Lidah gak ada batas kemampuannya. Yang ni la yang menimbulakan persoalan sama ada lidah atau otak yang sebenarnya bertanggungjawab menyebabkan terjadinya pematah lidah ini. Lidah korang bersambung dengan lantai mulut oleh satu keping tisu vertikal yang dipanggil lingual fraenulum. Sesetengah orang memiliki lingual fraenulum yang sangat pendek dan keadaan ni menyebabkan percakapannya terjejas. Keadaan ni boleh dibetulkan melalui satu pembedahan khas yang mengunting tisu itu dan membenarkan pergerakan lidah yang lebih bebas untuk memudahkan pertuturan.

Keadaan ni seterusnya menimbulkan persoalan, adakah lidah bertanggungjawab sepenuhnya terhadap ketidakmampuan kita untuk menyebut perkataan kumpulan pematah lidah seperti “buaya biawak” sebanyak 3 kali secara pantas? Adakah lingual fraenulum sangat tersekat untuk membolehkan pergerakan yang sangat pantas? Atau adakah ada kekeliruan pada otak kita yang menjelaskan fenomena pematah lidah ini?

Persoalan ni tidak mampu dirungkai selama bertahun-tahun, tetapi ada beberapa kajian yang mengaitkan otak sebagai penyebabnya. Salah satunya ialah kajian pada 1982 yang dilakukan oleh Ralph Haber dan Lyn Haber. Dalam kajian diorang, beberapa pelajar diuji dengan pembacaan senyap beberapa kumpulan ayat yang mengandungi pematah lidah. Ayat yang mempunyai tahap kompleks yang hampir sama, tetapi tidak mengandungi pematah lidah digunakan sebagai kawalan.

Menariknya, diorang mendapati pelajar itu mengambil masa yang lebih lama untuk pembacaan senyap bagi ayat-ayat yang mengadungi pematah lidah. Kita sepatutnya boleh membaca, “Kakakku kata kuku kaki kiriku kotor kerana ku ke Kota Kinabalu kelmarin” secepat kita membaca “Kakak saya berkata kuku kaki kiri saya sangat kotor kerana saya berjalan-jalan di Kota Kinabalu semalam”. Faktanya kita tidak membaca ayat pematah lidah secepat itu, ini membuatkan otak bertanggungjawab untuk lidah kelu apabila menyebut ayat yang hampir serupa.

Penemuan ini menunjukkan bahawa fonologi memainkan peranan utama bukan hanya melalui cara kita menyebut perkataan, tetapi juga cara kita memprosesnya semasa membaca. Semasa membaca, salah satu cara kita mengasingkannya kepada kumpulan yang boleh difahami adalah dengan penyusunan bunyi, atau istilah khasnya fonem.

Fonem ialah unit bahasa terkecil yang berfungsi. Satu unit ujaran yang bermakna, atau perkataan, terdiri daripada beberapa unit bunyi, misalnya kata “beri”. Kata ini terdiri daripada 4 unit bunyi iaitu “b,e,r,i”. unit-unit bunyi ini la yang dipanggil fonem. Kalau la “r” digantikan dengan “l”, maka “beri” akan bertukar menjadi “beli”. Jadi, “r” dan “l” adalah unit terkecil yang berfungsi kerana unit itu membezakan maksud ujaran.

Dalam perkataan “buaya biawak”, bunyi “u” dan “I” adalah fonem kerana ia adalah unit yang membuatkan maksud ujaran berubah. Oleh itu, fonologi juga bertanggungjawab terhadap ketidakupayaan kita menuturkan perkataan pematah lidah. Sekiranya korang dengar sendiri apa-apa yang disebut semasa mengulangi perkataan “buaya biawak”, korang akan dapati yang bunyi huruf “b” pada hadapan kedua-dua perkataan itu dengan sempurna, tetapi bunyi vokalnya menjadi herot-berot.

Biasanya pada kali ketiga atau selepas beberapa kali korang ulang perkataan tu dengan cepat, ia akan berakhir dengan menjadikan ia berlanggar pada huruf konsonan yang terbabit seolah-olah “buaya biawak” atau bunyi yang seumpama dengannya.

Walau apa pun sebabnya pematah lidah ini terjadi, sama ada kesilapan lidah atau kognitif pada bahasa, kita tidak perlu berasa kecil diri sekiranya gagal menyebut “buaya biawak” dengan cepat. Ia tidak membuktikan yang kita tidak dapat bertutur dengan baik. Manusia normal biasanya akan melakukan kesilapan untuk setiap ribu perkataan yang dituturkan. Walaupu kita kelu semasa menyebut “buaya biawak” ini, kita masih boleh berbangga kerana Bahasa Melayu kita masih indah dipertuturkan zaman-berzaman…=)

Comments (0)