Bersihkan PC Daripada Malware

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Wednesday, June 10, 2009

Sekiranya PC anda dilanda serangan malware (mallicious software) seperti virus,worm, dan trojan, berikut merupakan antara langkah terbaik yang boleh dilakukan.

1.Tutup Internet:

Tutup connection internet kerana kebanyakan malware datang daripada internet.

2.Pergi safe mode:

Reboot windows dan pergi ke safe mode.Boleh dilakukan dengan menekan F8 semasa di BIOS.Tetapi perlu diingatkan OS yang berlainan mungkin mempunyai kunci yang berlainan.

Safe mode penting kerana kebanyakan program(termasuk virus) tidak dapat beroperasi di safe mode.Sekiranya antivirus anda dapat mengesan virus tetapi tidak dapat mendeletenya, ini mungkin kerana terdapat komponen virus tersebut yang masih berjalan.

3.Tutup system restore bagi Windows XP dan keatas:

Sekiranya system restore dibuka, kemungkinan besar malware yang telah anti virus anda buang akan dibina semula dan menyebabkan serangan virus tidak dapat dihentikan.

System restore boleh ditutup dengan klik kanan pada My Computer dan pilih ‘properties’.Tanda pada ‘turn off system restore’.

4.Scan menggunakan perisian Anti Virus:

Sekarang barulah proses scan dilakukan. Memandangkan proses ini dijalankan di dalam safe mode, kelajuan scan juga turut bertambah dan boleh diselesaikan dalam masa yang lebih singkat daripada mode biasa.

5.Jalankan anti spyware:

Anda juga digalakkan untuk menjalankan program anti-spyware memandangkan sesetengah spyware tidak dapat dikesan oleh anti-virus.Perisian seperti Spyware Blaster, Ad-Aware, dan Spyware Search And Destroy merupakan antara perisian yang bagus dan menjadi pilihan selain daripada percuma.Anti-spyware dan anti virus boleh dijalankan secara serentak dan tidak akan menyebabkan ‘clash’. Ini bergantung kepada anda untuk membuat pilihan berdasarkan kelajuan memori(RAM).

6.Jalankan hijackthis:

Hijakthis merupakan satu tools yang hebat dan amat berguna.Sungguhpun begitu, tanpa ilmu yang cukup anda mungkin menambahkan lagi kerosakan PC anda.

Hijackthis boleh berfungsi untuk :

-mengimbas dan memberitahu maklumat seperti program yang sedang berjalan dan maklumat-maklumat lain

-menghentikan proses yang anda rasa bahaya

-enablekan regedit(sekiranya regedit di’disable’kan oleh virus)

-menghentikan proram yang anda rasa tidak perlu pada start up

-delete file yang anda tidak dapat delete semasa di windows

7.Memperbaiki registry
:

Sesudah segala pembaik pulihan dijalankan, anda mungkin mahu memperbaiki registry anda pula supaya registry yang tidak berguna dibuang dan value pada registry yang diubah oleh virus dapat dibetulkan semula.

Perisian-perisian seperti berikut boleh digunakan:

-Registry Mechanic (Shareware)

-Registry Fix

-RegRun

P/s: Ini hanyalah cadangan semata-mata. Ada banyak cara sebenarnya untuk menangani masalah malware ni... Selalulah melawat web antivirus ternama untuk mendapat informasi terkini berkenaan ancaman malware... Beringat sebelum kena, bertindak sebelum parah...

Comments (1)

malware memang virus yg kuat.tp sejarahnya tak cukup kuat.berbanding virus lain.tp adik penah tengok senarai virus yg paling berbahaya.top 20,dya duk kat 20 la.