Fobia

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Sunday, June 28, 2009


Aku fobia dengan tinggi dan juga scene pembedahan. Sebab tu aku tak sanggup jadi doktor... (ceh… alasan! Hehe…). Aku tau korang semua paham kan apa tu fobia… Pada yang tak tau (ader ker???), fobia ialah terjemahan daripada bahasa Inggeris iaitu “phobia”. Hehe… Gurau sekali sekala… Yang sebenarnya fobia bererti ketakutan berlebihan akan sesuatu hal atau fenomena tertentu.

Fobia berlaku secara spontan, tidak normal dan di luar kawalan. Ia juga berkait dengan psikologi orang tu sendiri dan kadang-kadang tu, fobia ni boleh buatkan hidup orang tu jadi tak tenteram. Ye lar… Cuba korang bayangkan dengan orang yang fobia terhadap cermin… Tengok jer cermin terus histeria, tak pun pengsan. Tak ke naya tu… Korang dengar cam mustahil kan? Tapi tu la hakikatnya yang hakiki yang ditentukan sejak azali… Cewahh. Hehehe…

Sebab kita ada fobia? Macam-macam sebab ada. Tapi secara asasnya, kita jadi fobia sebab pengalaman buruk yang dialami. Contohnya aku sendiri… Aku jadi fobia terhadap ketinggian sebab aku pernah jatuh pokok sampai lucut sendi. Sakitnya mak aii… Tuhan jer yang tahu! Tapi kebanyakan fobia yang terjadi tidak mempunyai sebab yang kukuh ataupun memang tak bersebab. Contoh diri aku lagi. Aku takut tengok scene pembedahan dan sebabnye aku sendiri pun tak pasti. Yang aku tau memang aku tak boleh tengok.

Orang yang fobia ni akan rasa lain macam bila berdepan dengan benda yang dia fobia. Ada yang lesu, sakit kepala, kekejangan, sakit otot, menggeletar, kebas, keluar peluh, sesak nafas dan ada yang sampai loya dan pengsan! Tapi aku tak la sampai tahap kritikal camtu… Hehe…

Saper yang boleh kena penyakit fobia ni? Semua peringkat umur leh ada, tapi biasanya di kalangan belia berumur 20 tahun ke atas. Nak rawat fobia ni bukan mudah beb sebab ni ialah masalah psikologi.

Salah satu cara nak kurangkan rasa fobia ialah dengan cara pembiasaan, ataupun dengan istilah sainsnye ialah “desensitisasi”. Maknanya orang tu kena sentiasa mendekati sumber fobianya secara bertahap. Kelemahan cara ni ialah orang tu kena ada semangat yang kuat dan sangat la memakan masa.
Cara lain ialah menimbulkan emosi, desakan dan tekanan persekitaran terhadap orang fobia tu. Ni la prinsip yang ada dalam “Fear Factor”. Rancangan realiti tv ni tawarkan hadiah lumayan untuk peserta yang berjaya mengatasi cabaran fobianya. Kalau la diorang letak cabaran bedah orang, aku pun nak apply masuk. Hehehe…

Ada gak kaedah halus yang dipanggil hipnoterapi. Maknanya guna kaedah hipnosis. Kaedah ni perlukan kepakaran tinggi dalam memahami minda separa sedar manusia. Kesan kaedah ni berbeza terhadap individu.

Cara yang lebih mudah ialah melalui perbincangan untuk menghilangkan keresahan atau ketakutan. Kawan baik, keluarga, awek, kaunselor atau saper saja yang orang tu rasa boleh bantu dia. Kalau tahap ketakutan dan keresahan orang tu dah melampau atau kronik, terpaksa la diorang makan ubat penenang (tranquillisers) seperti Benzodiazepines. Tak pun kalau dah sampai tahap kecelaruan mental, Tanjung Rambutan la tempat terbaik baginya… Hehe…

Kesimpulannya, takut itu memang lumrah manusia, tapi kalau dah sampai kategori fobia, ia dah dikatakan sebagai penyakit. Setiap racun ada penawar, setiap penyakit ada ubat. Yang penting usaha kita ke arah menyembuhkan penyakit tu dan tawakal kepada-Nya agar disembuhkan. As people always said, “Do your best and let Allah do the rest”. Wassalam

Comments (4)

fobia becinta.. hahahhahaha ada ka mcm 2.. hahah

fobia???..nasib baek wat masa nie ak xde rase fobia ape2...huhhh..syukur...hehehe

ade x fobia dgn blog? hehehe..

erk.. klu cmni.. fobia fiQ boley drawat lg la ne. rjin2 la tgk scene pmbdhn ek.. +)
tp. .
salu org yang kena fobia ni. dia dh shock sgt2..
x taw la.
tp. ora dh kena fobia ngn kmlgn la. xcdnt mtor.
p..
syukr. stktk ni. msih blh mnugggG dgn baek.. hehehe