Menangis

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Saturday, June 20, 2009


Dalam dunia ni, ada banyak binatang yang menangis. Sebab? Semata-mata untuk tujuan pelembapan dan pelinciran kat mata diorang tu. Tapi, manusia macam kita ni dipercayai satu-satunya yang menangis atas pengaruh emosi, gembira mahupun sedih. Yang paling banyak menangis lak dikatakan perempuan dan kanak-kanak. Haa… Ni aku setuju. Hehehe..

Walaupun orang kata menangis tu tak elok, sebenarnya secara tak langsung korang ni sebenarnya sentiasa menangis. Kornea kat mata korang tu perlu basah sepanjang masa untuk berfungsi. Basah dengan ape? Dengan air mata korang la, tapi kuantitinye sikit lar…

Untuk makluman korang, ada banyak faedahnye menangis ni. Tak caya? Takpe.. Aku cerita satu-satu… Dalam air mata tu, sebenarnya ada mangan yang mana kandungannya 30 kali ganda daripada dalam darah. Mangan ni adalah garam mineral yang mengacu perasaan dan motivasi. Jadi dengan menangis, perasaan korang jadi sedikit tenang.

Selain tu, dalam air mata tu gak ada ACTH. Dalam subjek sains, ACTH adalah singkatan bagi “adrenocorticotropic hormone”. Hormon ni terlibat dalam tekanan perasaan. Disebabkan tubuh korang buang ACTH, korang selalunya rasa tenang dan puas lepas menangis. Jika korang ni jenis yang suka pendam perasaan, korang sebenarnya mudaratkan diri korang sendiri. Korang akan rasa tertekan sebab hormon yang aku sebut tadi tu berkumpul kat dalam badan lalu bawak impak negatif dari segi psikologi.

Menangis gak selamatkan mata korang daripada jangkitan bakteria berbahaya. Sebabnya dalam air mata tu ada lisozim. Lisozim ni adalah sejenis bahan kimia yang halang pertumbuhan bakteria. Lepas korang menangis, air mata korang tu akan kering kat pelupuk mata dan sekitar hidung. Jadi ini akan halang serangan bakteria kat kulit muka korang tu.

Sungguhpun macam tu, tak elok gak menangis lebih-lebih. Kalau korang ada bayi, jangan biar dia menangis lama sangat. Ni sangat bahaya! Sebabnya hormon adrenalin dan kortisol akan terhasil kat otak. Hormon ni sebabkan tekanan perasaan dan kalau terlampau banyak, saraf neuron bayi tu boleh terjejas.

Dalam hidup seharian korang, korang akan menangis atas banyak sebab. Gembira, sedih, takut, mahupun bila tengok citer Hindustan. Hehehe.. Korang gak akan menangis bile habuk masuk mata dan bila korang ketawa terbahak-bahak. Haa.. Pelik betul benda menangis ni kan?

Kesimpulannya, menangis tu perlu dalam hidup korang. Kata bijak pandai, mereka yang tidak tahu menghargai tangisan tidak akan tahu menghargai ketawa…


Wassalam


Comments (0)