Cinta

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Monday, June 22, 2009


Kali ni aku nak berbicara pasal cinta. Sebagai mukadimah, ingin sekali aku tegaskan bahawa aku bukanlah pakar cinta. Apa yang aku nak tulis ni adalah sekadar perkongsian ilmu bila kita melihat cinta dari sudut sains. Ok? All right…

Kebanyakan korang berpendapat cinta tu indah kan? Tapi bagi yang kecundang, cinta itu adalah seseuatu yang pedih (aii… cam biase jer nih… hehe). Kalau korang nak tahu, cinta akan buatkan korang tunjukkan gejala “Obsessive Compulsive Disorder”, menurut sekumpulan pengkaji Itali. Ia adalah satu penyakit mental yang membuatkan korang mahu mengawal segala-gala yang berada di sekeliling korang. Korang akan rasa seperti tak lengkap, ada saja yang tak kena, nak sentiasa lawa, selalu tengok cermin ataupun basuh tangan berkali-kali. Jiwa gak rasa tak tenteram, seperti tak siuman. Wah… Tak sangka betul yang gejala cinta ni sama dengan sejenis penyakit mental.

Salah satu penyebab “Obsessive Compulsive Disorder” ialah kekurangan “serotonin”. Untuk makluman korang yang tak tahu, serotonin adalah sejenis hormon neurotransmitter, iaitu hormon komunikasi antara neuron kat otak korang tu. Orang yang dilamun cinta ada aras serotonin 40% kurang daripada orang yang tak dilamun cinta. Sebab tu la 2 benda alah ni dikatakan berkait. Tapi aras serotonin kembali normal selepas setahun bercinta. Mungkin sebab korang dah terbiasa dengan si dia dan gelojak asmara korang pun dah semakin pudar dan tawar. Situasi ni lak dikaitkan dengan penyebab pasangan itu tidak kekal bersama. Pulak…

Perasaan untuk terikat bersama dikaitkan dengan hormon oksitosin. Hormon ni rangsang keakraban dan perasaan kasih sayang antara manusia. Sebab tu la hormon ni gak ada lepas seorang ibu melahirkan anak. Hormon ni akan rangsang payu dara untuk menghasilkan susu. Itu yang korang tengok keakraban seorang ibu dengan anaknya tu sangat kuat, sampai wujud ubat batuk cap ibu dan anak… Hehe..

Selain hormon, mata gak main peranan dalam cinta. Anak mata korang akan terangsang bila korang tertarik akan sesuatu, atau menjadi berahi, sama macam korang mula-mula jatuh cinta. Kalau korang nak tahu, wanita Eropah zaman dulu pakai sejenis celak yang dikenali sebagai “bella donna” agar nampak “terangsang” dan cantik. Kononnya dengan mata yang bulat, orang akan mudah jatuh cinta dengan diorang. Buat pengetahuan korang, sekarang ni bella donna tak boleh dipakai kerana ianya beracun. Ish… Tak senonoh tul orang dulu ni… Hehe…

Sorang profesor New York pernah buat kajian yang merenung ke dalam mata timbulkan rasa sayang. Hah? Betul ker??? Dia buat uji kaji ke atas sekumpulan penuntut yang tak kenal antara satu sama lain. Diorang dikehendaki saling merenungi. Pastu, dalam satu tempoh, perasaan sayang terbit walaupun asalnya diorang tak mengenali pun. Bahkan, ada yang berkahwin lepas tu! Wah… Dahsyat beb!!!


Bau pun main peranan gak. Mak aii… Peliknya. Haa… Dalam sains, bau dikenali sebagai feromon. Tarikan bau dalam pemilihan pasangan ni memang biasa kita dengar kat binatang, tapi untuk orang… Bukti? Ok. Satu kajian kat Universiti Bern, Switzerland buktikan wanita tertarik dengan bau lelaki. Diorang suruh responden wanita cium baju-baju responden lelaki yang tak dibasuh dan melabelkan yang mana diorang minat. Wekk… aku yang tulis pun nak termuntah.. Hehe.. Hasilnya? Wanita ni suka bau lelaki yang ada sistem imunisasi (sistem pertahan badan le tu…) yang berbeza dengan diri diorang… Wah… Menarik!

Hmm… Begitulah kompleksnya cinta di mata sains… Hehe… Rasa asmara yang korang rasa sekadar membelenggu permukaan fikiran korang sebenarnya mempunyai susuk yang lebih rumit menyelinap di urat tubuh, melibatkan proses kimia dan psikologi serta perjalanan biologi. Maha Agung kekuasaan Allah, menganyam aturan sains pada segala di dalam semesta-Nya dengan begitu terperinci, termasuklah cinta… Cewahh… Hehe.. Setakat tu dulu… Bertemu di lain hari.

Sekian, wassalam

Comments (3)

cinta mmg kompleks..
kadang2 aku sendri takut untuk mengalami nya..
sbnrnya becinta itu bukan la indah..
cuma d saat2 pertama saja.. hehehe

hormon-hormon ni mengingatkanku pada fisiologi pulak hum... cinta pada tuhan lagi bagus barulah kekal kan?

kompleks tul..
lalala