Malu

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Sunday, June 21, 2009


Aku ni seorang yang pemalu. Itulah kebenarannya… Hehehe… Apapun, malu ni ada pada semua orang. Yang bezanya ialah tahap malu tu pada seseorang individu. Kalau korang nak tahu, bukan kita jer yang reti malu, makhluk lain pun ader rasa malu gak. Kebanyakan haiwan adalah jenis pemalu untuk bertemu dengan spesies haiwan lain kecuali la binatang yang jadi makanan diorang jer.. Pokok pun tau malu gak. Tak caya? Haa… Tu pokok semalu tu… Hehe.. Tapi yang sebenarnya pokok yang mengatupkan daunnya bila korang sentuh ni bukan malu, tapi tindak balas refleks yang ada kat pokok tu yang dikenali sebagai pergerakan seismonasti. Ni korang pun blajar kat sekolah…

Bagi haiwan, sifat malu diorang tu dikenali sebagai “cryptic”. Bagi manusia macam kita ni, malu dikenali sebagai sifat “introvert”. Korang (tak lupa gak aku sendiri) akan rasa malu bila berhadapan dengan seseorang yang dikagumi, orang yang tak dikenali, atau pasangan berlainan jantina yang diminati. Kalau korang memang yang jenis minat sama jantina, tu aku tak nak masuk campur… Hehe..

Dek kerana sifat malu ni, korang akan jadi lain macam sikit… Tersipu-sipu, tak senang bergerak, jantung berdegup kencang, kecut perut, keluar peluh bahkan lidah jadi kelu (macam biasa jer ni… Hehe...). Kadang-kadang tu gak, korang dengan automatiknya akan merepek, melalut, mencarut, merapu dan macam-macam me- lagi lar yang keluar dari mulut korang.

Aku ada baca yang terdapat pengkaji keluarkan kenyataan bahawa setiap tahun manusia jadi makin pemalu! Betul ker?? Korang sendiri tentukan. Sebagai tambahan, orang paling malu kat dunia ni ialah orang kat Asia! Jepun dengan Taiwan bolot tempat teratas dalam kategori ni. Pastu, orang yang paling tak malu ialah orang Yahudi kat Israel! Memang padan pun dengan diorang tu!!!

Universiti Harvard gak ada buat kajian tentang malu. Diorang cakap, manusia macam kita ni dah pandai rasa malu sejak dalam kandungan lagi! Wah... Tak sangka lak aku jadi malu sejak dalam perut lagi... Hehehe.. Diorang gak cakap kandungan yang mempunyai denyutan jantung yang melebihi tahap normal menyebabkan mereka dilahirkan sebagai seorang yang pemalu.

Haa… Tu lah antara beberapa maklumat bab malu yang aku nak kongsikan. Malu ni sebenarnya adalah sebahagian permainan psikologi otak korang sendiri. Kita kadang-kadang malu disebabkan persepsi salah yang kita fikirkan adalah betul. Maknanya kita takut akan bayang-bayang sendiri! Kalaulah kita tahu kebenarannya, mungkinkah kita menjadi lebih berani??? Persoalan tu korang kena jawab sendiri…

Wassalam

Comments (2)

pemalu?
fq pn pemalu gak....
hehhehe...
tp pemalu bertempat la....

i pon pemalu~

blush3~hehe