Mangkuk, Madu dan Rambut

Posted by Fiq | Posted in , , , | Posted on Monday, December 21, 2009

Saidina Abu Bakar R.A berkata, "Iman itu lebih cantik daripada mangkuk yang cantik, orang yang beriman itu lebih manis daripada madu, dan mempertahankan iman itu lebih susah daripada meniti sehelai rambut".

Saidina Umar R.A berkata, "Kerajaan itu lebih cantik daripada mangkuk yang cantik, seorang raja itu lebih manis daripada madu, dan memerintah dengan adil itu lebih sulit daripada meniti sehelai rambut".

Saidina Uthman R.A berkata, "Ilmu itu lebih cantik daripada mangkuk yang cantik, orang yang menuntut ilmu itu lebih manis daripada madu, dan beramal dengan ilmu yang dimiliki itu lebih sulit daripada meniti sehelai rambut".

Saidina Ali R.A berkata, "Tetamu itu lebih cantik daripada mangkuk yang cantik, menjamu tetamu itu lebih manis daripada madu, dan membuat tetamu senang sampai kembali pulang ke rumahnya adalah lebih sulit daripada meniti sehelai rambut".

Saidatina Fatimah berkata, "Seorang wanita itu lebih cantik daripada sebuah mangkuk yang cantik, wanita yang berpurdah itu lebih manis daripada madu, dan mendapatkan seorang wanita yang tak pernah dilihat orang lain kecuali muhrimnya lebih sulit daripada meniti sehelai rambut".

Rasulullah SAW berkata, "Seorang yang mendapat taufiq untuk beramal adalah lebih cantik daripada mangkuk yang cantik, beramal dengan amal yang baik itu lebih manis daripada madu, dan berbuat amal dengan ikhlas adalah lebih sulit daripada meniti sehelai rambut".

Malaikat Jibril A.S berkata, "Menegakkan tiang-tiang agama itu lebih cantik daripada sebuah mangkuk yang cantik, menyerahkan diri, harta, dan waktu untuk usaha agama lebih manis daripada madu, dan mempertahankan perjuangan agama sampai akhir hayat adalah lebih sulit daripada meniti sehelai rambut".

Allah SWT berfirman, "Syurga-Ku itu lebih cantik daripada mangkuk yang cantik, nikmat syurga-Ku itu lebih manis daripada madu, dan jalan menuju syurga-Ku adalah lebih sulit daripada meniti sehelai rambut".

Comments (4)

muhasabah diri :)

renungan bersama

renungan...

@)---;---

nice entry...lama ila xdtg jenguk...mcm2 informasi..