Wasiat Si Nenek

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Thursday, April 15, 2010

Alkisahnya, nenek kepada seorang wanita bernama Aini dirawat di sebuah hospital. Menurut doktor, asma si nenek ni sudah mencapai tahap kronik sehinggakan perlu dipasangkan alat bantuan pernafasan. Sudah beberapa hari si nenek ni tak bercakap. Dah macam orang koma pun ada.

Si Aini ni berfikir yang jangka hayat neneknya sudah tak lama. Jadi dipanggilnya orang untuk membaca Surah Yassin. Ketika bacaan Yassin baru di pertengahan jalan, tiba-tiba si nenek kepada si Aini ni mencungap-cungap kesesakan nafas, sama macam ikan tak cukup oksigen. Mukanya pucat, tangannya terketar-ketar.

Dengan bahasa isyarat, si nenek ni sempat lagi minta diambilkan kertas dan alat tulis. Dengan baki tenaganya yang ada, si nenek menulis sesuatu di atas kertas itu. Kemudian, diberinya kertas itu kepada seorang lelaki yang mengepalai bacaan Yassin itu tadi. Kudin namanya.

Kudin mengambil kertas itu dan terus saja dimasukkan ke dalam poket. Fikirnya, itu bukan masa yang sesuai untuk membaca wasiat si nenek sedangkan si nenek masih hidup walaupun tengah nazak. Kemudian, Kudin mengajarkan si nenek untuk mengucap 2 kalimah syahadah memandangkan ajalnya si nenek kelihatan begitu hampir.

Tak berapa lama kemudian, si nenek ni pun meninggal dunia.

Keesokan harinya, Kudin memanggil semua ahli keluarga si nenek ni berkumpul. Selesai memimpin bacaan doa, Kudin pun menyatakan tujuan dia memanggil semua orang berkumpul.

"Saudara-saudara sekalian. Ini ada surat wasiat dari almarhum yang belum sempat saya sampaikan. Saya sendiri pun belum melihatnya. Jadi, marila kita sama-sama membaca wasiat si nenek ini."

Kudin pun lantas membaca surat tersebut dengan lantang, yang ternyata berbunyi:

"Kudin jangan berdiri kat situ! Jangan pijak saluran oksigen aku!"

Semua hadirin termasuk Kudin lantas diam 1000 bahasa...


Comments (6)

huhu...kudin pembunuh!

nyesal tak sudah si Kudin..hehehe... :)

hahaha..kudin2. kesimpulannya kena alert dgn wasiat

cian kudin tuh.hahah

hahahaha kudin lenkali bce jer awal2 XD

huhu
kepada sesapa kan
kalu kat hospital tu
hati2 la
pastikan jangan pijak benda bukan2
tp weird kan
mcm mn plak saluran oksigen ada kat lantai?