Keajaiban Tubuh Manusia - Fungsi Badan

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Saturday, February 20, 2010

Badan manusia memang sangat tepat dari segi rekaan simetrinya. Organ-organ di dalam badan adalah sebahagian daripada 10 sistem utama di dalam badan manusia. Setiap sistem pula mempunyai peranan masing-masing dalam menjalankan fungsi badan.

Kita hidup sebab badan kita masih berfungsi. Kalau tak berfungsi, alamat matilah kita ni. Jadi, untuk siri kali ni, mari kita semua lihat keajaiban fungsi tubuh badan manusia.






1.
Kelajuan masa korang bersin selalunya melebihi 161 km sejam. Kalau la mata terbuka sewaktu kita bersin, sah bersembul keluar kedua-dua bijik mata kita. Jadi jangan cuba buat! Ketika bersin juga, semua organ dalam badan berhenti berfungsi, termasuk jantung.

2. Kelajuan batuk lak ada la dalam 96 km sejam. Kalau bilik pejabat atau bilik darjah tu agak kecil dan lebih-lebih lagi ada pendingin hawa, maka memang mudah la virus yang keluar masa korang batuk tu tersebar.

3. Wanita mengerlipkan mata dua kali lebih banyak berbanding lelaki. Dan dalam seminit, manusia akan mengerlipkan mata purata sebanyak 13 kali. Tapi kalau jenis lelaki mata keranjang, pantang nampak pompuan pun mata asyik kenyit jugak...

4. Pundi kencing ketika penuh adalah lebih kurang sebesar bola softball. Secara puratanya, ia mampu menyimpan 400-800 ml cecair (air kencing la maknanya...) tapi selalunya korang akan rasa dah nak terkencing sesangat pada kandungan 250-300 ml.

5. Secara kiraan kasarnya, 75% daripada kandungan najis kita adalah air. Kita patutnya rasa bersyukur sebab kalau la kandungan air kat najis kurang, memang susah kita nak buang air besar. Jadi keras semacam aje... Uwekk!

6. Tapak kaki ada lebih kurang 500 000 kelenjar peluh dan mampu menghasilkan lebih daripada 500 ml peluh sehari. Ni kalau kumpul air peluh ni memang sama banyak dengan air meneral botol kecik tu... Lagi satu, lelaki selalunya ada lebih banyak kelenjar peluh yang aktif berbanding wanita. Maknanya lelaki peluh lagi banyak la kan...

7. Sepanjang hayat korang, korang menghasilkan air liur yang cukup untuk memenuhi 2 kolam renang! Mak datuk... Kalau berenang dalam kolam air liur camne ek rasanaya? Eeeee... Tapi air liur ni penting kat manusia. Ia adalah sebahagian daripada proses penting dalam pencernaan serta mengekalkan kelembapan mulut.

8. Purata seorang manusia kentut adalah 14 kali sehari. Pencernaan menyebabkan gas terhasil di mana adalah satu yang amat menyakitkan jika gas ni dibiarkan lama kat dalam abdomen tanpa dilepaskan keluar. Jadi, adalah penting untuk kentut banyak kalau korang ni jenis yang kuat makan walapun kadang kala kentut itu sendiri bakal menyakitkan telinga, hidung malahan hati orang lain!

9. Lelilin telinga yang lebih popular dengan nama tahi telinga adalah penting demi kesihatan telinga jugak. Walaupun ramai yang rasa jijik dengan tahi telinga, tapi ia penting sebagai satu mekanisme pertahanan daripada serangan bakteria, kulat, debu, malahan seranga kecil. Jadi sebelum korek telinga, fikir-fikir la dulu. Lagipun takkan ada doktor yang kata korek telinga tu sebenarnya bagus!



Begitulah serba sedikit ilmu hujung minggu ni. Moga hujung minggu korang menjadi lebih berfaedah dan bermakna...=)

Wassalam...


Comments (6)

hmm....mmg suka bila fiq wat n3 mcm ni.. :)

bab lelilin telinga tu...hrumm...tak kan nak biar kan jer..? huhuhu...

ok..
patutla ak jrg buang 'lelilin' ni
byk kegunaan..hak2

Nabilah ~ Kalau dah gatal sangat korek je la. Tapi jgn dalam2.=)

Amirah ~ Haha. Klu x cukup jgn bantai lilin kat rumah plak. Klau xder elektrik nanti, ada plak telinga yg dibakar nanti... hehe=p

serius kagum dengan blog ni

Lia3003 ~ Serius?