Salah Encik Sendiri. Ianya Sudah Tersedia Semalaman, Kenapa Tidak Dimanfaatkan...

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Thursday, February 25, 2010

Diceritakan bahawa ada sepasang suami isteri dalam perjalanan ke sebuah bandar. Dek kerana jaraknya yang masih lagi jauh, mereka membuat keputusan untuk singgah dan menginap di sebuah hotel sebelum meneruskan perjalanan mereka keesokan paginya.

Namun sepanjang perjalanan mereka, masih belum ada lagi batang tiang hotel yang boleh dinampak oleh mata kasar manusia biasa. Jalan punya jalan punya jalan, akhirnya mereka bertemu jua dengan sebuah hotel. Hotel itu boleh dikatakan cukup bagus walaupun tidak berbintang. Jadi mereka pun bemalam la kat situ dengan amannya.

Keesokan paginya ketika sedang check out di lobi, pasangan suami isteri itu hampir menjerit macam kena sampuk. Mereka terkejut sebab dikenakan bayaran sebanyakRM 200.

"Hah? Ini kadar bayaran untuk hotel 5 bintang! Awak ni salah kira ke? Pegi sekolah ambik subjek Matematik Tambahan tak dulu?!" kata si suami dengan nada terkejut.

Si suami yang tidak berpuas hati serta perut lantas meminta dipanggilkan pengurus hotel itu untuk membantah harga yang terlalu mahal. Maka tidak beberapa lama selepas itu datanglah si pengurus berbadan katik menemui si suami tadi.

Setelah mendengar dengan teliti penjelasan pekerjanya, si pengurus berkata, "Encik perlu sedia maklum bahawa hotel ini dilengkapi dengan kolam renang taraf antarabangsa, ruang persidangan dan pelbagai hiburan yang semuanya bertaraf antarabangsa."

"Tapi kami tak guna langsung kemudahan tu semua. Kami hanya tidur. Pendek kata kami hanya berada di bilik sepanjang malam," kata si suami berkeras.

"Salah encik sendiri. Kemudahan itu kami sediakan untuk dimanfaatkan pelanggan," kata si pengurus katik tanpa mahu mengaku salah dan kalah.

Si suami lantas macam bengong seketika mendengar hujah si pengurus katik itu. Dia berfikir sebentar dan memandang wajah isterinya. Beberapa ketika kemudian, si suami membuka dompetnya, mengeluarkan sekeping not RM 50 dan mengulurkannya kepada pengurus katik tersebut dengan muka yang selamba ayam.

"Ini baru RM 50 encik... Budak tak pegi tadika pun tau berapa kena bagi untuk cukup RM200..." kata si pengurus.

"Owh. Macam ni... Baki RM 150.00 lagi tu saya dah bayar, iaitu saya merelakan encik tidur dengan isteri saya," kata si suami dengan muka yang masih selamba ayam, ayam Belanda mungkin...

"Tapi saya tidak tidur dengan isteri encik..." balas si pengurus kehairanan sambil menggaru buntutnya yang tidak gatal.

"Salah encik sendiri. Ianya sudah tersedia semalaman, kenapa tidak dimanfaatkan..." kata si suami dengan air muka yang tidak bersalah langsung!


Comments (8)

hmm...bijak juga si suami...tp tak patut lah guna kan isteri tu..huhu...

kesimpulannya...jgn mngambil kesempatan kat org laen...huhuhu

Nabilah ~ Bijak tapi sengal!=p

Zetty ~ Bukan, kesimpulannya kalu nak tidur kat hotel mahal, bawak bini! haha=D

adess...xdak cara lain ka si suami tu nk kenakan pengurus katik..

Kih kih kih...

=))

salam Maulidur Rasul

Amirah ~ Idea spontan=p

IRIS ~ Salam Maulidur Rasul kembali=)