Asal Usul Bulan

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Monday, January 11, 2010


Dari mana kau datang wahai Bulan?

Para saintis sebenarnya berselisih pendapat tentang asal-usul Bulan ni. Tapi diorang semua bersetuju yang Bulan pada awal kejadian alam tidak berada seperti sekarang. Maknanya, pada suatu masa dahulu, Bumi ni keseorangan tanpa bulan. Malam memang gelap gelita tanpa sinaran Bulan. Kemudian, selepas satu jangka masa, barulah muncul sang Bulan. Tentu pungguk dah lama rindukannya kan? Haha

Terdapat 4 teori tentang asal-usul Bulan ni:

1) Bulan diteorikan pada asalnya adalah sebahagian Bumi. Disebabkan Bumi ni berputar terlalu laju pada awal kejadiannya, ini menyebabkan sebahagian tanah di kawasan Lautan Pasifik sekarang telah terpelanting keluar. Tanah yang terpantul keluar, selepas beberapa jangka masa lama, telah bertukar menjadi sfera lalu menjadi apa yang kita panggil sebagai Bulan.

2) Bulan adalah satelit semula jadi yang terlepas dari planet lain yang terdapat dalam Sistem Suria ini. Ia terlepas dari planet asal dan ketika melintasi bumi, ditarik pula dengan graviti Bumi. Dengan itu maka jadilah Bulan.

3) Kejadian Bulan adalah daripada jasad angkasa lain yang berlanggar dengan Bumi dan menyebabkan sebahagian tanah Bumi terkeluar. Kemudian, tanah yang terpantul keluar bercampur dengan jasad yang melanggar tadi dan membentuk jasad lain yang kita panggil Bulan.

4) Teori keempat pula mengatakan Bulan memang sedia ada dengan Bumi dari awal kejadian namun para kosmologi mengatakan mustahil untuk Bulan terbentuk disebabkan jaraknya yang terlalu dekat dengan Bumi dan kuasa-kuasa tidal yang menarik akibat pusingan Bumi.

Bersyukurlah:

Kalau takde bulan, takde la anak bulan. Kalau takde anak bulan, tak raya la kita. Kalau tak raya, takde la cuti. Kalau tak cuti, memang sah lahtak balik kampung!!!

Comments (4)

rindu bulan Cc

Cik Cookie ~ Erkk... tak dapet nak nolong=p

saya suka bulan. bulan yang rindukan bintangnya. ececeh~

Capiqa ~ Erkk... Bintang mana satu yang dia rindu eh?=)