Facebook: Kegilaan Ramai, Tapi Bukan Aku

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Sunday, January 17, 2010


Facebook, suatu fenomena masa kini. Boleh dikatakan semua orang layan benda ni. Katanya Facebook ni bagus; boleh tambah kenalan, bersembang-sembang, bahkan tak mustahil untuk cari jodoh.

Lagipun melalui Facebook ni, atau dengan nama manjanya FB, boleh jadi medium untuk cari rakan lama yang lost contact dulu. Kawan-kawan sekolah rendah zaman 10 tahun lepas pun leh jumpa balik.

Dengan FB gak, persahabatan pun dah dinaik taraf; local kepada global. Maknanya boleh berkawan dengan orang Amerika walaupun tak pernah gi pun Amerika tu. Kawan bukan lagi sekadar orang yang berada di persekitran, tapi meliputi seluruh pelusuk Bumi.

Nampak macam banyak kan pro yang aku sebut tadi? Siapa-siapa yang layan FB memang setuju dengan kenyataan kat atas. Ye la, dah semuanya macam berpihak kepada diorang.

Tapi, di sebalik baiknya FB tu, ada jugak buruknya. Buruk FB yang pertama ialah disebabkan sifatnya yang global, FB ni mudah menjadi medium penyebaran propaganda sesat ataupun salah. Tau Ayah Pin? Ayah Pin ni memang pakar sesatkan orang. Dakyah dia taklah seglobal mana, tapi orang yang terpengaruh dengannya bukan main ramai lagi. Cuba bayangkan kalau ada orang sepakar Ayah Pin ni buat onar melalui FB. Tak ke bahaya tu...

Kedua, FB ni selalu disalah guna untuk memburukkan sesorang yang kita tak suka. Pendek kata FB ni jadi port mengumpat dan fitnah yang berkesan. Contohnya bila sorang laki ni putus dengan kekasih dia, bukan main ringan tangan lagi fitnah bekas kekasih dia kat FB. Kata perempuan ni jalang la, gedik la, dan sebagainya. Pastu siap letak no telefon perempuan tu lagi, siap cakap yang dia sanggup “layan” mana-mana lelaki. Jahanam bukan?

Ketiga, FB ni banyak membazirkan masa. Korang mesti tau kan yang FB ni ada game macam FishVille, FarmVille dan sebagainya. Kawan-kawan aku banyak layan game-game ni. Macam maniac bila main game. Addicted. Tiap hari bukak. Kalau tak bukak, bukan main gelisah lagi. Game tu plak kalau internet punya line lembab, bukan main lama lagi nak loading (kawan aku kata la). Tapi diorang sanggup tunggu. Excited nak tengok ikan yang dibela atau pokok yang ditanam. Adoi…

Begitulah pandangan aku terhadap FB ni. Aku pun ada join FB ni, tapi tak aktif sangat dalam penggunaannya. Itupun disuruh oleh Biotech Club yang mewajibkan semua ahlinya ada FB, senang nak umum apa-apa hal yang berkaitan dengan kelab.

Apapun, baik buruk FB ni bergantung pada orang yang gunanya. Kalau kita guna secara bijaksana, FB ni adalah satu benda yang berfaedah. Pilihan di tangan kita...

Comments (18)

eny penggila fb! :)

setuju part buang masa tu
lagi2 y farm ville la,fish ville la..benda xwujud..pergi bercucuk tanam btl2 lagi bgs..menjana pendaptan
hasni pon ada fb tp suka2 je
hihi

hahahha...sebelum virus merebak dlam minda mang kata cmtu..nnt rommet aku da ada patner la..hahahaha

setuju gak ahh .. tapi dah addict !
hahaha

Enyheartdiamond ~ Nasib baik buka pure punya gila. haha

Hasni ~ Tu pasal. Ramai gila org main. Sek baik cik hasni tak main. Klu x cian kat cik abang sbb cik hasni dh kurg masa utk dia. haha=D

Pejul ~ Klu aku terpengaruh, tu tugas mung tuk sedarkan aku. Baru la rumate yg sehati berdansa. haha

Sayang ~ Dah ketagih? Tak nak masuk rehab ker?=p

sy pown de fb tp xde lorh layan sgt permainan uh .
sekadar melayan kebosanan . haha
tp niat nak cari kwn lame . tu je .
hehe

@)---;---

Miera ~ Bagus nawaitu tu=)

pernah sekali tu, ada orang cakap sy sekarang umur 30 tahun. siap tagged gambar masa sekolah rendah lagi.
:)

erkk... gila ah. sape tu?

dulu aje suka sgt nak main game kat fb.. tap skang dah malas.. skang ni hanya on fb bila nk bls msg kengkawan je..

Faarihin ~ Bagus r... tak abes masa=)

fiq: yer .btul... sbb tu la sy... :)
x lyn gem fb..
kumen2 sjer.. :)

Anak Gemilang ~ Ha... Ok r tu. Berpaedah=)

carik jodoh kat FB? xpyh ar. DEPAN MATA ada kan. Dapat dgn x jek. Hehe

SinChan ~ Hahaha. Aku paham maksud ko bro. Setuju2