Sekecil-Kecil dan Sebesar-Besar Jenayah

Posted by Fiq | Posted in , , | Posted on Sunday, January 03, 2010

“Sin has many tools, but a lie is the handle which fits them all.”
-Oliver Wendell Holmes, Jr-

Salah satu jenayah yang boleh dikategorikan sebagai sekecil-kecil jenayah dan sebesar-besar jenayah ialah bohong. Dari zaman dulu sampai la hari kiamat nanti, dunia ni akan penuh dengan pembohongan. Pembohongan yang dibuat oleh ramai pembohong. Dan sudah semestinya pembohong yang dimaksudkan ialah spesies manusia!

Manusia mana yang tak pernah bohong? Kecuali golongan anbia yang sememangnya maksum, kiralah sendiri sudah berapa banyak pembohong yang pernah wujud. Banyak tak?

Sebab apa manusia bohong. Ada 2 sebab. Pertama, bohong sebab tak nak sesuatu yang tak dihajati berlaku. Kedua, kerana nak sesuatu yang dihajati berlaku. Mudah je kan sebabnya? Kalau ada sebab-sebab yang lain, ianya hanyalah cabang daripada 2 sebab utama tadi.

Adakah bohong itu sesuatu yang baik? Macam ni la. Orang kata, setiap sesuatu ada pro dan kontranya. Bohong ni pun sama. Cuma kontranya sudah semestinya lebih banyak daripada pro. Bohong kan satu jenis sifat mazmumah. Jadi, ada ke sifat mazmumah yang baik atau bagus untuk kehidupan?

Lu pikir la sendiri...

Lawan kepada bohong semestinya jujur. Jujur kan sifat mahmudah. Sifat terpuji. Sifat baik. Dan sudah menjadi lumrah, yang baik tu la yang payah nak dibuat.

Adoi... Sengal kan?

Tapi walau macam mana pun, kita ni kena la cuba untuk berlaku jujur dalam semua perkara. Tak baik bohong. Walau benda tu pahit untuk ditelan, kita kena la tabah menghadapinya. Bukankah ini yang dikatakan kehidupan?

Fikir:

Bohong tu dosa kan? Tapi orang kata ada bohong sunat. Betul ke ada bohong sunat? Atau kenyataan ni hanyalah bohong semata-mata?

Comments (4)

xda bohong sunat

kalo dah bohong tu bohong la gak...
maner ader sunat2..haha
dosa samer jer..huhu

bohong?
sunat?
bohong sunat?
arghhh aku x paham. tension2

bohong ko bersunat?erkk...
*zip mulut*