Cerita Logik

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Tuesday, January 19, 2010

Ada dua orang gadis yang cantik. Salah satu dari mereka cara berfikirnya macam Matematik (M) dan yang satu lagi cara berfikirnya menggunakan Logik(L). Suatu hari, mereka berdua berjalan pulang dari tempat kerja melalui jalan yang gelap, dan jarak rumah mereka pula agak jauh. Setelah beberapa lama mereka berjalan, tiba-tiba mereka perasan ada seseorang sedang mengekori mereka. Maka terjadilah perbualan seperti berikut:

M : Awak perasan tak ada seorang lelaki yang sedang berjalan mengikuti kita kira-kira tiga puluh lapan minit yang lalu? Aku khuatir dia berniat jahat.

L : Itu sangkaan yang Logik. Aku rasa dia nak merogol kita la...

M : Alamak, dengan kelajuan berjalan kita seperti ini, dijangka 15 minit lagi dia akan berjaya menangkap kita. Aduhai, apa yang harus kita buat?

L : Hanya ada satu cara logik yang harus kita lakukan, iaitu berjalan lebih cepat.

M : Itu tidak banyak membantu laa, peratusan risikonya masih tinggi. Macam mana ni?

L : Bila difikirkan balik, memang tak membantu pun. Logiknya kalau kita berjalan lebih cepat dia juga akan berjalan lebih cepat.

M : Jadi, apa yang harus kita lakukan? Dengan kelajuan berjalan kita seperti ini dia akan Berjaya menangkap kita dalam tempoh dua minit setengah je lagi...

L : Hmmm... Hanya ada satu langkah logik yang harus kita lakukan. Engkau ikut jalan kiri dan aku ikut jalan kanan.

Kemuadian, kedua-dua gadis itu pun berpisah. Ternyata lelaki tadi mengikut langkah si gadis yang menggunakan logik (L). Gadis matematik (M) tiba di rumah terlebih dahulu dan dia khuatir akan keselamatan kawannya itu.

Tidak berapa lama kemudian, Gadis Logik (L) datang.

M : Oh, syukur ya Allah! Kawan aku tiba dengan selamat. Macam mana cerita engkau kena ikut oleh lelaki tadi?

L : Yelah, setelah kita berpisah tadi, dia terus mengikuti aku.

M : Ya... Ya... Tapi apa yang terjadi kemudiannya?

L : Sesuai dengan logik aku, aku terus lari sekuat hati. Dan seperti yang dijangka oleh logik akal aku, lelaki itupun lari sekuat tenaga jugak.

M : Dan??? Dan???

L : Sesuai dengan logik, dia berjaya mendekati aku di suatu tempat yang gelap.

M : Jadi, apa yang engkau lakukan?

L : Hanya ada satu logik yang dapat aku lakukan, iaitu mengangkat kain aku tinggi-tinggi sampai nampak seluar dalam.

M : Alamak! Jadik apa yang dilakukan lelaki tadi?

L : Sesuai dengan logik, dia bukak tali pinggang, bukak zip dan londehkan seluarnya...

M : Alamak! Jadi apa yang berlaku seterusnya?

L : Logik bukan, kalau gadis yang mengangkat kain larinya lebih cepat daripada pada lelaki yang berlari sambil seluarnya terlondeh? Langkah aku besar, tapi dia macam orang yang masuk pertandingan lari dalam guni. Maka akhirnya aku terlepas daripada lelaki itu.

M: Haha... Memang logik!!!

Fikir:

Kadang kala tindakan yang diluar jangkaan sebenarnya adalah suatu tindakan yang kritikal yang mungkin menyelamatkan nyawa kita...

Kadang kala jugak, sesuatu yang nampak seperti tidak logik adalah sesuatu yang logik dilakukan.


Comments (14)

hahaha..logik sangat! :D

bijak!

hmm..betul tu... mmg logik.. :)

hahaha...jd gunekan laa akal logik anda...lalalala

Enyheartdiamond ~ Memang. Tu la perkara yang paling logik

Nabilah ~ Memang!=)

Zetty ~ Guna jgn tak guna. Kalau tak, kufur nikmat tu sebb tak gunakan sebaiknya apa yang Allah beri=)

bhahahah

logik..tp kalo tak kene cara habis juga..

Sayang ~ Nak gelak gak la. Hahahaaaaa=D

Solehah ~ Logik gak pandangan tu. Org pakar jer leh buat. hehehe

mengikut kiraan aku, ko menghabiskan masa 5 minit utk siapkan post ni. walupun hanya 5 minit yang diperuntukkan, tetapi post ni agak logik. hmmm...

SinChan ~ Logik ko terletak di KL + ANGsa. Ko paham kan???? Hahahahaaa

haha..ingtkan apa la td..

logik2

Amirah ~ haha. bc sampai abis sebelum pk jauh2=p