Bangun Pagi Korek La Hidung

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Friday, January 08, 2010


Hadis daripada Abu Hurairah r.a yang bermaksud, "Nabi s.a.w telah bersabda: Apabila seseorang dari kamu bangkit dari tidur, maka hendaklah dia memasukkan air ke dalam hidung dan menghembusnya keluar sebanyak tiga kali kerana sesungguhnya syaitan tidur dalam rongga hidungnya iaitu ketika dia tidur."

(Riwayat Muslim)


Hidung adalah antara anggota istimewa manusia sebab ada satu je bagi semua orang. Malah ada orang jatuh cinta kerana terpesona dengan hidung seseorang.

Tahukah korang yang hidung adalah salah satu anggota yang amat diminati oleh syaitan. Masa yang paling sesuai untuk dikunjungi syaitan adalah ketika aku dan korang semua tidur.

Ketika itu syaitan akan berkumpul di dalamnya. Tidak diketahui pula dengan tepat kenapa dia suka sangat dengan lubang hidung, tetapi ia boleh menganggu keupayaan kita untuk bangun dari tidur.

Membersihkannya sebaik sahaja bangun dari tidur adalah satu amalan yang dilakukan oleh Rasullullah selain daripada bersugi. Bayangkanlah syaitan buat sarang dalam lubang hidung kita,macam-macam dia bikin.Oleh itu bersihkanlah sebaik bangun dari tidur.

Cara nak membersihkannya senang je. Berselawatlah dan gunakan jari yang kecil lalu bersihkanlah lubang hidung korang perlahan-lahan. Jangan gunakan jari yang besar atau sebarang objek kerana dikhuatiri hidung akan tercedera atau bulu hidung akan tertanggal. Boleh jadi juga lubang hidung akan menjadi luas macam serombong kapal.

Nak bubuh sabun pun boleh, tetapi jangan le banyak sangat, nanti berbuih pulak lubang hidung tu. Boleh lemas tu brader... Lagipun setakat ni tak ada seorang pun yang sanggup buat CPR melalui lubang hidung.

Kalau teringat sama-sama lah kita mengamalkannya kerana melalui hidunglah kita menyedut udara pemberian Allah dan dapat menghidu bau syurga (ni bergantung kepada amalan masing-masing la kan...).

Imbau Kembali:

Teringant filem Seniman Bujang Lapok di mana ada satu diolog yang berbunyi begini, "Walapupun rupamu tidak kukenal, tetapi lubang hidungmu tetap menjadi pujaan hatiku!"

Comments (13)

owh yeke
baru tahu
tanx info ini;-)

patut ko besa korek idung klas kul 8. :)

Hasni ~ U r most welcome

Sinchan ~ Gurau kasor bro...

mmg hari2 eny buat :)

ohhh..ila pn baru tahu neh...nak kena amal lah gtu...hiihi

Enyheartdiamond ~ Hoho... mesti berkilo keluar kan? haha=D

Honey Bunny ~ Ha... Apa lagi... Bangun sok terus korek. igt, jgn guna ibu jari. kang jadi rupa kongkang nanti=D

ni yang nak buat sebelum pegy skool ni .. hahaa

Sayang ~ Buat la. takder la bergolek taik idung kat dalam klas nanti.=P

adoi la..jem..mana lak ang jumpe pic ni...

Pejul ~ Apasal? marah sebab aku tak letak gambor ko ke? Haha

eeee