Kalau Tak Biasa, Maka Biasakanlah Diri Dengan Ucapan "Terima Kasih"

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Friday, January 22, 2010

Seperti biasa, hari ni aku ke Masjid Ar-Rahman agak awal untuk menunaikan Solat Jumaat. Dalam 12.30 tengah hari macam tu la... Bukan apa, nak makan gulai kawah yang dijual kat luar masjid tu. Sedap beb! Lagi satu sebab ialah nak dengar tazkirah sebelum khutbah bermula. Masjid ni bagus kat sini la: setiap tazkirah best aje.

Hari ni punya tazkirah ada sentuh pasal berterima kasih. Kata ustaz tu, manusia ni memang lumrah payah nak berterima kasih kepada orang yang berjasa padanya. Kalau nak dibandingkan dengan anjing, anjing tu lebih tahu berterima kasih. Bagi 2 3 ketul tulang, anjing tu akan kenal dan ingat orang tu. Tapi kalau manusia, dari bawah kita tolong, hingga dia berjawatan besar, akhir sekali kita pulak yang dipijaknya!

Ustaz tu ada sebut gak yang manusia ni memang lumrah suka dikenali. Dengan kata lain suka glamour. Bila nak dikenali, manusia ni akan cuba berbuat baik kepada orang di sekelilingnya. Dan bila berbuat baik tu, ustaz tu kata jangan berharap orang akan berterima kasih kepada apa yang kita buat. Kalau kita berharap, sakit jiwa kita! Sebab dah lumrah manusia ni payah nak berterima kasih.

Walau bagaimanapun, sebagai orang yang menerima jasa, kita mestilah membalas perbuatan baik orang kepada kita. Kata ustaz, balas jasa biar secepat mungkin: dengan kata lain on the spot. Kalau tiada apa yang setimpal untuk kita membalas, biar la kita berdoa kepada orang tu. Sebagai contoh, “Moga rezeki ko bertambah-tambah...” Biar orang tu dengar.

Tapi, biarpun nak ucap terima kasih tu payah, kalau ianya dijadikan amalan, lama-lama ia akan jadi satu kebiasaan. Bila dah jadi satu kebiasaan, maka kita pun dengan automatiknya akan selalu mempraktikkan dalam kehidupan seharian kita. Maka, mulai hari ni, selalulah mengucapkan “Terima Kasih”.

Penghargaan:

Terima kasih sebab selalu baca dan komen kat blog ni. Terima kasih...

Comments (8)

Terima kasih coz sudi berkongsi info dengan kita2 semua... (^_^)

btl2
stuju dgn sis nabilah
terima kasih fiq(~_^)

terima ksihhhhh...suka bca blog neh yk info....cari lg byk info...hiihiih

Nabilah ~ Sama-sama kasih=)

Hasni ~ Sama-sama kasih lagi=)

Honey Bunny ~ Mesti. by da way, sama-sama kasih jugak=)

sama2...

terima kaseh kembali

becoz u got something to share with us ;)

Amirah ~ Haha... Sama-sama kasih kembali