Kena Tindih Atau Sleep Paralysis?

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Saturday, January 16, 2010

Kena tindih bukan sesuatu yang asing dalam masyarakat Melayu Malaysia ni. Berlambak-lambak orang cerita pasal ni. Tak kira la dalam buku ke, surat kabor ke. Ceritanya lak selalu sangat dikaitkan dengan unsur mistik. Tapi betul ke kena tindih ni disebabkan gangguan makhluk seperti jin atau hantu?

Kalau buat undi, memang sah jin and the geng yang menang sebab itu la yang paling masyarakat percaya. Tapi tahu tak korang yang fenomena yang dikatakan paranormal ni sebenarnya adalah sesuatu yang normal dan boleh dijelaskan secara saintifik.

Jadi, hari ni aku nak menyingkap pasal fenomena kena tindih: kepercayaan dan kebenarannya.

Selalunya orang ramai terangkan keadaan kena tindih ni seperti tak boleh gerakkan seluruh badan, hujung jari, terasa berat kat dada dan kadang-kadang tu nampak benda-benda pelik (hantu, makhluk hitam dan sebagainya lah).

Kalau aku tanya siapa-siapa yang baca entry ni, mesti ramai jawab pernah kena. Yakin, 110%!(member baik aku selalu guna ayat ni untuk menegaskan betapa yakinya dia…)

Aku pun, sejujurnya pernah ada pengalaman kena "tindih" ni masa kat matrik dulu. Ada la dalam 2-3 kali jugak... Masa tu aku sedar, boleh bukak mata separuh je... Aku tau aku sedar, tapi takleh gerak. Badan rasa berat sangat, rasa macam ada “sesuatu” tengah landing baik punya atas aku. Dulu aku pikir ni mesti kerja jin and the gang ni.

Tapi sekarang, kesedaran saintifik aku dah diaktifkan untuk melihat sesuatu berdasarkan bukti. Sekarang baru la aku tau kebenarannya. Jadi meh kita ushar sikit fenomena kena tindih atau nama medical nya: “Sleep Paralysis”.

Sleep Paralysis apabila di-Melayukan akan berbunyi “lumpuh waktu tidur”. Maksud atau definisinya ialah keadan yang terdiri daripada lumpuh (paralysis) yang sementara (temporary). Temporary paralysis ni selalu berlaku bila mana kita nak tido (hypnagogic paralysis) atau baru-baru nak bangun tido (hypnopompic paralysis).

Ok, normal badan manusia bila tido, akan masuk tahap tidur yang nyenyak atau REM (Rapid Eye Movement). Waktu nyenyak ni, bijik mata kita akan gerak-gerak. Seterusnya otak akan bagitau badan kita untuk rehat. Jadi, badan kita kira macam switch off kejap.

Yang sebenar-benarnya, selain badan, otak kita pun memang ada butang switch off sendiri. Ia dipanggil Reticular Activating System (RAS). Bila otak dah switch off badan, dia pun automatik akan switch off RAS ni. Jadi yang tinggal hanyalah automatic function (degupan jantung, bernafas dan lain-lain) je yang on. Kiranya ibarat macam screensaver atau hibernate macam laptop yang korang guna tu.

Apa yang jadi bila kita bangun ialah RAS akan switch on balik. Jadi kita sedar sepenuhnya yang dipanggil fully awake state. Tapi kadang-kadang, electrical signal tak diaktifkan oleh otak untuk switch on balik badan kita. Kiranya badan switch on, tapi otak tak. Maka masa tu la badan kita akan lumpuh seketika sebelum otak switch on kembali. Memang menakutkan tapi benar. Lumpuh tu plak tak semestinya keseluruhana atau complete. Kadang-kadang sebahagian je. Tu ada yang boleh gerakkan ibu jari, tapi badan lain lumpuh dan sebagainya.

Satu lagi, sleep paralysis ni selalu jugak datang skali dengan halusinasi sama ada dalam bentuk auditory (dengar bunyi pelikpelik), visual (nampak benda bukan-bukan) atau tactile (terasa ada benda sentuh/hempap dan lain-lain).

Sebab-sebab yang boleh menyebabkan sleep paralysis:

1. Tido dalam posisi terlentang terlalu lama.

2. Jadual tido yang tak tentu (irregular sleep clock).

3. Sleep/rest deprivation (tak cukup tido la ni… Penat sangat...)

4. Stress yang banyak kat otak seperti masalah keluarga, kewangan dan blab la bla...

5. Pertukaran gaya hidup secara tiba-tiba. Contohnya macam biasa dok rumah je, tetiba esok gi panjat gunung, kayuh basikal... hehe... Ekstrem sangat contoh aku ni...

6. Orang yang ada penyakit narcolepsyba (disebabkan dari tadi aku je bagi info, apa kata korang Google sikit untuk cari apamakna istilah ni. haha)

Jadi jangan lagi kata kena hempap dengan hantu, jin, jembalang atau apa jenis mambang lepas ni. Penat jari aku menulis ni. Ok? Buka la pemikiran korang untuk menerima sesuatu yang nyata sebabnya hidup kita bukannya selalu diselubungi misteri. Bak kata Misteri Nusantara, "Jangan biarkan hidup anda diselubungi misteri..."

Kepada Orang Perempuan:

Kalau korang bangun tido dan tetiba nampak lelaki ajnabi tindih korang, tu bukan Sleep Paralysis! Tu memang jembalang jahanam yang tindih!!!

Jangan baca Kursi sebagai penyelesaian, panggil polis. Tapi kalau dah berkenan panggil aje Tok Kadi!!! Haha=D

Comments (18)

kehkeh
ape lah . mmg nk kne spe yg ske2 tindih tu .

tp an ,
ri tu ana kena tndih , then ade rsa cm leher diurut2 .
dah la kt ruma time tuh .
besh jugak . tp takot .

aiseh
smpat lg wat pesanan kat om popuan
haha
slalu gak kena tndh ni

Fathiah Raihana ~ best? erkk...ni konfem bakal kena selalu ni. haha=D

Hasni ~ Sebab sy sayang perempuan. hehe=p

ehem3,.
sleep paralysis.,
pnh jgk denga,.,

tp oleh krna slalu sgt kena.,
mmg la dianggap antu yg tindih,.

tp kalo btol sleep paralysis yg blaku,,
okla,
ni kalo tdo ngn MP3 ayat2 quran,,x kne tindih,
kalo mlm tu mmnjang denga lagu,,kna tndih,.

rasenye,sleep paralysis pon ade jgk btulnya kan,
tp kalo kate antu ngn jin or setan pon agk terbukti jgk,,

tngok situasi jgk la kan,,.

nice to know dis blog.,

Cik Ti ~ Nice to know yours too=)

hahaha..baik punyer info..gud doh! =_=

owh.. baru tau..
la.. selama ni memang dok kata kena hempap dengan benda tu aje.. hahaha.. rupeny2 ada fakta di sebaliknya... tq 4 this info.. (^__^)

Nurul Iftitah ~ Thanks doh!=)

Faarihin ~ U r most welcome=)

ye, saya pun pernah fikr yang kena tindih tu bukan sebab ada benda.. tido terlentang terlalu lama, saya sokong

assalamualaikum fiq.

thanks. such a good info. hehe..

salam kembali...
info y brguna....bru tau sebenarnya psal sleep paralysis nie...hehehe...tq2..

xpernah kena lg n xmau la jd gtu...takottt....byk info..suka bca blog ne...;-)

Liyana ~ Bukan senang nk jumpa yg tak pandang benda ni dari sudut mistik=)

Cik Syahira ~ Waalaikumsalam. Thanks=)

Zetty ~ U r most welcome=)

Honey Bunny ~ Ha... Toksah takut. Bukannya ada apa pun=p