Soalan: Apakah Perkara Atau Benda Yang Paling Pantas Sekali?

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Saturday, January 30, 2010

Seorang CEO ingin mencari eksekutif baru dalam syarikatnya. Daripada beribu permohonan, hanya empat yang betul-betul menarik perhatiannya. Bagaimanapun beliau tidak dapat memilih secara muktamad antara keempat-empat orang calon tersebut, lantas memanggil kesemuanya untuk ditemuduga. Setelah keempat-empat calon berada di hadapan beliau, CEO tadi pun mula berkata, "Saya ada satu soalan yang mungkin mendatangkan jawapan berbeza.Calon yang memberikan jawapan terbaik akan diterima untuk bekerja di sini."

Soalannya ialah:Apakah perkara atau benda yang paling pantas sekali?

Calon pertama berkata, "FIKIRAN, kerana kadang kala ianya datang sendiri tanpa kita sedari..."

"Bagus, satu jawapan yang baik", kata CEO tadi. "Kamu pula?" tanyanya kepada calon kedua.

"KELIP MATA, kerana tanpa kita sedari, sebelum sempat kita buat apa pun, mata kita dah pun berkelip," jawab calon kedua.

"Satu jawapan yang sangat baik, lagipun peribahasa Melayu pun ada sebut SEKELIP MATA yang melambangkan kepantasan", kata CEO itu. "Bagaimana pula dengan kamu?" tanya CEO kepada calon ketiga.

"Kalau kita tengok, lampu KLCC dihidupkan dengan pantas walaupun bangunan tu tinggi. Jadi saya rasa MENGHIDUPKAN LAMPU adalah paling pantas," jawab calon ketiga.

"Jawapan yang terhebat setakat ni. Siap bagi contoh mercu tanda Malaysia pula. Ini yang saya nak. Pengetahuan geografi mantap, semangat 1 Malaysia pun ada," kata CEO itu. "Dan kamu?" tanya CEO kepada calon terakhir.

CEO terus mengusulkan soalan kepada calon keempat dengan merasakan calon ketiga hampir pasti menjadi eksekutif baru di syarikatnya dengan jawapan yang sangat bagus sebentar tadi.

"Setelah diteliti jawapan calon-calon sebelum saya ni tadi, saya rasa perkara yang paling pantas sekali adalah CIRIT-BIRIT", jawab calon keempat dengan yakin sekali.

"Haaa???? CIRIT-BIRIT ???? Kamu ni tak serius langsung! Macam mana kamu boleh mintak kerja dengan syarikat saya ni? Kamu ingat saya bukak syarikat tahik ker?!!", CEO terkejut dengan jawapan calon keempat tadi.

"Begini tuan, malam kelmarin saya terjaga di tengah malam dengan rasa sakit perut yang amat sangat. Belum sempat saya FIKIR , KELIP MATA atau MENGHIDUPKAN LAMPU, benda tu dah terkeluar dah..."

"Erk... Alasan yang agak bagus. Menganalisis mengikut keadaan semasa. Bagus..." puji CEO itu.

Akhirnya, calon keempat yang diterima menjadi eksekutif baru syarikat berkenaan... hehe=p

Comments (10)

hahahahhaa

hahaha
pandai dia mnjawab

meo188 ~ jgn gelak sgt. makruh. hehe

Hasni ~ die sebenarnya jujur tuh. berutahu perkara sebenar. hehe

hehe, kelakar betol, seb bek tak kena tendang kuo...haha

Lia3003 ~ dah CEO pun otak tak brp betol. haha

huhuuhuu..hahhaha...hiihih..gelak guling2..huuh..ada2 jak..ahhah

Honey Bunny ~ erkk... jgn guling sgt... nanti jatuh katil bengkak pale... hehe

hahaha.. lawak2.. (^__^)

Faarihin ~ haha