Belajar Daripada Si Pensel

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Monday, August 31, 2009



1. Pensel perlu diasah… Tapi itu akan membuatkan pensel merana. Walau bagaimanapun, selepas itu, pensel itu akan menjadi lebih tajam daripada sebelumnya… Jadi apa yang perlu kita pelajari ialah kita mesti belajar menerima kesakitan dan kesedihan kerana ianya akan membuatkan kita menjadi lebih baik.
2. Pensel sentiasa membenarkan kita menggunakan pemadam untuk menghilangkan setiap kesalahan yang ditulis… Ini bermakna membetulkan sesuatu masalah bukanlah satu perkara yang tidak bagus. Ia akan memandu kita ke arah jalan kebenaran.

3. Apa yang paling bernilai bagi sebatang pensel bukanlah batang kayunya, tetapi karbon grafit yang terkandung di dalamnya… Jadi, sentiasalah kita melihat kepada kecantikan dalaman seseorang, bukan menilanya dari segi luaran.

4. Pensel akan sentiasa meninggalkan kesannya. Jadi, dalam situasi yang sama, kita seharusnya tahu bahawa setiap yang kita lakukan dalam hidup ini akan meninggalkan kesannya. Jadi, cubalah menjadi lebih berhati-hati dalam setiap tindakan
P/s: Pensel, alat ciptaan manusia yang mudah. Hanya kayu dan grafit. Namun, semudah-mudah ciptaan pensel, banyak iktibar yang manusia peroleh. Ciptaan yang memberi pengajaran kepada penciptanya. Itulah pensel…

Comments (6)

terasa diri aku ni umpama pensel lak. ish3

Wow! Nice entry la Fiq. Bagusnya pensel kan? Kalau pembaris camne plak? Hehe=p

Chan ~ ko pensel? well... ok... aku leh terima... hehe

Mysarah ~ haha... nak i kaji ye bab pembaris ni. cikgu belum ajar... hehe...

hoho..bgus2.sye suke care kamu befikir:)

Rathiqah ~ haha... ye ker? thanks=)