Semut, Labah-Labah, Atau Lebah?

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Wednesday, August 12, 2009

Andai kita diberi pilihan untuk menjadi semut, labah-labah atau lebah, mana yang kita nak pilih? Sape-sape yang rajin bekerja sure pilih jadi semut, sebab melambangkan kerajinan, iltizam, kerjasama, kesatuan, hidup bermasyarakat dan aktif memanjang... Hehehe

Sape-sape yang rasa dirinya bijaksana a.k.a cerdik akan pilih jadi labah-labah sebab pada anggapannya labah-labah amat cerdik. Labah-labah ni buat sarang sekali sahaja tapi mampu duduk senang dan maintain dapat makan sepanjang masa.

Sape-sape yang rasa hidup ni perlu berjasa plak sure nak jadi lebah. Pada anggapannya lebah ni rajin giler, cerdik, pastu cam gagah berani gak la. Kalo lebah sengat menyengat mesti sakit bengkak-bengkak..huhu

Apa yang korang pilih?

Kalo diikutkan, semua pilihan adalah betul. Setiap sesuatu ada kelebihan dan keistimewaan juga kekurangan-kekurangan tertentu. Apasal? Sebabnya, ketiga-tiga binatang kecil ini disebut dalam Al-Quran malah menjadi nama surah. Semut dari Surah An-Naml, labah-labah dari Surah Al-Ankabut dan lebah dari Surah An-Nahl.

Itu dah menunjukkan ketiga-tiga binatang kecil ini sangat istimewa dan penting bahkan jadi contoh-contoh terbaik untuk manusia. Tapi, kalo disuruh pilih satu je.. Lebih kurang camnilah penilaian yg bleh kita buat :-

SEMUT - Kerjanya menghimpun makanan tanpa henti. Siang malam pagi petang dia berusaha tanpa rehat. Belum pernah kita tengok sekor semut terbaring keletihan. Dia hanya diusung oleh member-member dia bila dia sakit ataupun bila dah mati. Selebihnya semut ni asyik keja, keja, keja..Heheh. Tahukah kita..cewah, semut ni bleh menghimpun makanan untuk bekalan yang amat lama sedangkan usianya taklah lebih lama daripada banyaknya bekalan makanan yang boleh dihimpunnya tu. Motif kehidupan semut ialah menghimpun sebanyak-banyak makanan, seolah-olah dia tak akan mati dan hidup selama-lamanya. Alangkah tamaknya si semut ni sampai kadang2 tu sanggup pikul sesuatu yang melebihi saiz badannya sendiri. Sedangkan nyata dia sendiri tak sanggup makan makanan itu sampai abis.

LABAH-LABAH - Dalam ayat 41 Surah Al-Ankabut disebut tentang sarang labah-labah sebagai tempat yang paling rapuh. Ia bukanlah tempat yang aman. Apa pun yang berlindung di sana akan binasa. Bahkan si jantan ni ada waktunya bleh lak dimakan oleh si betina. Ada skit unsur kanibalistik di situ..huhu. Telur-telur dia plak kalo menetas cam berebut2 nak kuar anak2 kenit dia. Ada yg sampai mati gak.. Iskh..iskh

LEBAH - Lebah ada naluri yang dalam bahasa Al-Qur'an disebut, marhumnya, "Atas perintah TUHAN ia memilih gunung dan pohon-pohon sebagai tempat tinggal." [An-Nahl,16: 68]. Lebah buat sarang berbentuk segi enam a.k.a hektagon bukannya lima atau empat. Sebab apa? Sebab nak efisyen dalam penggunaan ruang. Makanannya plak suci, bersih dan dibuat spesel daripada serbuk debunga. Lebah ni tak kumpul makanan, sebaliknya hasilkan lilin dan madu yang sangat bermanfaat kepada manusia cam kita. Lebah ni disiplin kuat, tau pembahagiaan kerja, tak cerewet, tak letih buat kerja. Pendek kata..molek lah serba-serbi. Pastu, untuk kesucian dan manfaat sarang yang dibuat, segala yang tak berguna akan disingkirkan. Hasilnya sarang diorang jadi pusat pengumpulan madu..pergh...sedap2. Lebah pun sebenarnya tak akan mengganggu orang kecuali kalo diganggu. Bahkan bisa2 sengat dia pun still bleh jadi ubat. Ini dah pun dibuktikan dalam salah satu rancangan yang tunjuk kisah-kisah pelik tapi benar terbitan Amerika Syarikat.. Hahah..Tengok, Mat2 Salleh pun akui menda2 ni cuma diorang eksyen je.

Jadi, kita pilih yg mana? Kalo ikut patutnya..baik kita pilih tiga-tiga skali sebab tiga-tiga ni ada keistimewaan- keistimewaan tertentu. Psikologinya jadilah cam semut dengan alasan nak bekerja keras tanpa pikirkan soal remeh-temeh dan politik-politik tertentu. Tapi, jangan plak amik sikap kurang pandai si semut ni..Hihihi. Tahukah kita yang semut ni amat bengap meskipun amat rajin..kui kui..

Kalo ada sekor semut terjumpa seketul gula misalnya, dia akan cecepat balik bagitau member-member dia. Pastu dia akan ikut balik jalan yang sama yang digunakannya sampailah dia jumpa balik seketul gula tu tadi. Dia ngan kengkawan dia akan gunakan laluan yang sama untuk datang balik ke tempat tu dan begitulah seterusnya sampai makanan tu abis. Kemudian seluruh suku sakat dan kaum kerabatnya akan ikut laluan yang sama gak walaupun ada jalan shortcut yang dekat skit.. Hehehe..

Kemudian, elok gak kalo kita amik sikap labah-labah yang smart tu. Dia buat sarang pastu duduk rilek senang-lenang sepanjang masa. Konsepnya cam bersusah-susah dulu pastu senang-senang kemudian. Susah masa buat sarang berbaloi untuk hidup senang. Hidup memang perlu smart. Hanya orang smart akan dapat smart living melalui smart earning.. Cewaah..

Caranya sama cam tanam pokok pisang; tanam sekali makan selamanya. Samalah juga seperti tulis buku; tulis sekali tapi memunggut hasilnya sepanjang masa. Dapat royalti la tu.

Kalo kita amik sikap lebah plak, tentunya kita nak jadi seseorang yang diperlukan masyarakat dengan memberikan sebanyak-banyak jasa. Bijaknya lebah ni sampai bleh buat sarang segi enam yang tepat ukurannya. Tak yah guna pembaris ke..jangka ukur ke..protaktor ke..Heheh. Tak penah kita tengok segi enam dlm sarang lebah tu ada yang besar ada yang kecil. Lebih kurang sama ngan manusia yang genius matematik ngan sains la atau macam manusia yang lebih banyak menggunakan otak kirinya. Gitu la..huahua

Meskipun hebat segala segi, lebah ni bleh menyerang balik bila terancam. Sikap ni memang perlu sebab kalo kita nak bina kejayaan, ada kalanya kita terpaksa bertindak untuk mengekalkan matlamat,usaha serta kedudukan kita daripada diganggu. Apabila umat Islam mula diperangi maka ALLAH memerintahkan Nabi s.a.w. menyerang balik. Maka hukum berperang dalam keadaan ini pun jelas. Lebih kurang camtulah.

Tapi, kalo soalan yang asal ditanyakan lagi skali dan disuruh pilih satu je, apakah pilihan yang terbaik? Semut menghimpun harta, labah-labah pula ingin hidup senang atas kesusahan orang lain manakala lebah plak berkhidmat kepada pihak lain. Maka, pilihan yang terbaik sudah pastinya ialah lebah. Nabi s.a.w. pun pernah mengumpamakan seorang Mukmin itu sebagai lebah.

"Tidak makan kecuali yang baik-baik, tidak menghasilkan kecuali yang bermanfaat dan jika menimpa sesuatu tidak merosak dan tidak pula memecahkannya." Itulah lebah.

Renung-renungkan dan selamat beramal...=)

Comments (4)

tak pernah rasa susah giler wat pilihan.Ini 1st time aku susah nak pilih nak jadik ape wei. huhuuuu

lebah!!!

lizz - biasa la, pilihan sentiasa sukar dibuat=)

eny - gud choice!!!=)

lebah ngan labah2 lebih kurang sama ja perangai.tp lebah hebat agi..