Puasa Dari Sudut Pandangan Sains (Bahagian 1)

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Saturday, August 22, 2009

Bulan Ramadhan dah mula, maka masa ni la 2 bilion umat Islam kat seluruh dunia menunaikan ibadah puasa, menahan diri daripada melakukan perkara-perkara larangannya dari terbit fajar hingga terbenam matahari. Terlalu banyak hikmah puasa kepada rohani sudah dibentangkan oleh para ulama. Bagaimanakah pula keunggulan puasa mengikut pandangan sains?

Dalam sains, ilmuwan perubatan memang sudah lama mempersetujui kebaikan puasa kepada tubuh. Dalam bidang kedoktoran, pesakit memang dah bertahun-tahun disuruh berpuasa sebagai salah satu cara pengubatan dan penyembuhan.

Contoh yang paling biasa, kalau seseorang pesakit tu memerlukan pembedahan yang melibatkan pelali anestetik, selalunya pesakit akan diminta berpuasa selama 12 jam. Hal ini demikian kerana kalau ada makanan dalam sistem pencernaan, dikhuatiri ubat pelali tak akan dapat melakukan tugasnya dengan sempurna.

Ketiga-tiga Bapa Perubatan Barat iaitu Hippocretes, Galen, dan Paracelsus, juga menyanjung puasa. Menurut diorang, puasa ialah cara berubat dari dalam yang paling unggul. Mengikut Dr Otto Buchinger, “Puasa adalah penyembuhan tanpa mudarat. Walaupun ia melaparkan jasmani, ia mengenyangkan rohani.” Sampai la sekarang, memang sudah dipersetujui oleh ramai pakar perubatan bahawa puasa adalah cara penyembuhan biologi yang paling efektif, hinggakan puasa ni diberi gelaran “pembedahan tanpa surgeri”.

Dengan berpuasa, korang membenarkan tubuh korang membuat keputusan sendiri dalam penyembuhan, memilih sel tubuh mana yang mahu disimpan dan sel mana pula yang mahu disingkirkan. Tubuh mampu membuat pilihan mahu menyisihkan sel-sel yang berpenyakit dan tidak berguna. Dengan berpuasa, korang mengambil jalan penyembuhan natural yang memang dah secara alami dan semula jadi diaturkan oleh Tuhan.

Sebenarnya puasa sudah wujud di alam natural sejak dari awal kehidupan. Semasa musim salji, beruang akan berpuasa berbulan lamanya, tidur nyenyak dalam hibernasi tanpa menjamah apa-apa. Selain beruang, ikan paus gak berpuasa dan berhibernasi. Ni termasuk la haiwan kecil cam ular, ikan salmon, salamander, labah-labah dan kura-kura. Ulat beluncas, masa dia dalam fasa kepompongnya, akan berpuasa tanpa apa-apa sumber makanan sehinggalah ia menjelma menjadi rama-rama selepas selesai proses metamorfosis...

Kalau dah binatang pun dapat manfaat, apatah lagi manusia; makhluk agung ciptaan Tuhan sampai suma makhluk lain kena sujud padanya, tol tak?

Comments (0)