Puasa Dari Sudut Pandangan Sains (Bahagian 2)

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Saturday, August 22, 2009

Ni adalah sambungan daripada apa yang korang baca sebelum ni....

Ketika berpuasa, manusia dan haiwan akan menyuraikan sel-sel di dalam badannya sendiri bagi mendapatkan tenaga dan meneruskan sistem tubuh. Kerana itulah haiwan seperti beruang akan menyiapkan diri dengan mengambil makanan yang mencukupi sebelum puasa hibernasi. Selepas makanan, yang pertama sekali diuraikan ialah sel-sel inferior dan buangan metabolisme termasuklah sel lemak, sel mati dan mereput, tisu yang rosak, serta ketumbuhan seperti tumor.

Selain itu puasa juga merehatkan sistem pencernaan tubuh. Sepanjang hari biasa, 10% daripada tenaga yang dibakar tubuh akan dihabiskan bagi tujuan mencerna makanan yang mahu dicernakan di dalam perut. Maka, dengan berpuasa, tenaga tenaga yang digunakan tubuh juga boleh dikurangkan. Kerana itulah, kadang-kadang, korang berasa lebih bertenaga pada pertengahan tempoh puasa, kerana tenaga yang selalu digunakan bagi metabolisme tersimpan tidak digunakan.

Di samping tenaga lebihan yang diperoleh semasa berpuasa, satu kajian selama 50 tahun yang dijalankan oleh Herbert Shelton kepada lebih 40 ribu subjek yang berpuasa melaporkan bahawa puasa meningkatkan kebijaksanaan.

Herbert Shelton menyimpulkan, oleh sebab penjimatan tenaga yang diperoleh tanpa perlu mencernakan makanan, tubuh menyalurkan tenaga dan darah lebihan kepada otak (bukan perut), lalu meningkatkan daya pemikiran, menjadikan otak lebih terang dan deria lebih peka. Dr Arnold Ehret pula melaporkan bahawa selepas 21 hari berpuasa, deria intuisi dan gerak hati akan bangkit mendadak, korang akan menjadi lebih kreatif dan daya mental dan spiritual juga bertambah. Mungkin disebabkan hal ini, banyak tokoh sejarah dan ilmuwan bijak pandai berpuasa di dalam hidupnya. Socrates berpuasa selama 10 hari untuk kesihatan fizikal dan mental. Pythagoras berpuasa selama 40 hari sebelum menduduki peperiksaan di Universiti Alexandria.

Memang telah disejarahkan bahawa manusia di bumi ini sudah berpuasa dan menikmati hikmahnya selama ribuan tahun. Puasa disyorkan oleh pakar perubatan sejak dari tamadun lampau, di samping menjadi budaya yang diamalkan dan amalan keagamaan. Selain umat Islam yang berpuasa di bulan Ramadhan, puasa juga dituntut dan disebut dalam Injil, serta kitab Mahabrata dan Upanishad. Tamadun Helenistik purba dan kaum Red Indian Amerika mengamalkan puasa untuk berkomunikasi dengan Tuhan mereka. Siddharta Gautama Buddha juga berpuasa. Hanya agama Zoroastrianisme yang mengharamkan puasa.

Sudah turun-temurun puasa dibuktikan sebagai cara paling tua, pantas, dan paling efektif bagi menyembuhkan, membuang toksik tubuh, memanjangkan usia, dan menurunkan berat badan. Puasa kita sepanjang bulan Ramadhan ini memang membersihkan jiwa, tetapi aia juga mempunyai impak positif kepada kesihatan dan mental. Cuma kita yang kadang-kadang tidak mahu melihat atau menghargai sangat. Allah telah menunjukkan sejuta keajaiban di bumi dan di dalam tubuh manusia, tinggal kita kena melihat dan menterjemahkannya sahaja…

Comments (0)