Not Perfect Is Good?

Posted by Fiq | Posted in , , | Posted on Friday, August 21, 2009


Sape tak nak jadi sempurna? Ada tak orang yang nak ngaku? Takder? Hah… Sah la korang ni pun sama spesies manusia cam aku yang nak mengejar kesempurnaan dalam semua benda. Ye la, benda yang kita buat tu mesti la kita nak yang terbaik, super duper nyer tahap sempurna.

Tapi penah ke kita ni capai tahap sempurna? Aku tak penah sekali pun. Korang? Mungkin ada yang ada. Yela, korang kan hebat... (ni pujian, bukan perlian ye…hehe)

Dan kalau kita renung-renung balik, macam mana tahap yang dikatakan sempurna tu? Tentu saja standardnya ditentukan oleh manusia sendiri, kan? Ikut keadaan ataupun situasi, ye tak? Tapi yang pasti semestinya standard yang diletakkan untuk kesempurnaan tu tinggi gila babeng nye... Bukan senang nak genggam. Bukan mudah nak cecah. Bukan cincai untuk dicapai.

Kadang-kadang apa yang kita rasa dah cukup sempurna belum tentu orang lain rasa camtu, kan? Aku penah alami benda camni. Buat memang rasa dah terbaik, cantik, mantap… Memang da boom lah. Tapi sekali kena reject daa… Adoi.. Aku pasti korang pun mesti ade nyer pengalaman cam aku ni.

Namun di sebalik kekecewaan tu, penah tak korang (dan aku gak), fikir yang ada jugak kebaikan menjadi tidak sempurna? Penah? Memang mantap lah korang… Hehe… Aku tak penah pun terpikir, tapi aku dah start nak pikiaq (slang utara skit) la ni jugak.

Satu, tak sempurna ni leh buatkan kita ni lebih berusaha bersungguh-sungguh. Ish3… Ye dok mung Fiq??? Ye… Betol. Betol. Sebagai contoh, kalau kita mengerjakan sesuatu, bila kerja tu tak sempurna, mesti la kita akan cuba buat walau camner pun untuk kerja tu jadi sempurna, kan? Dah memang naluri kita untuk cari kesempurnaan.

Dua, tak sempurna mengajar kita untuk tidak cepat berpuas hati. Kalau kita ni dah sempurna, takder cacat cela, confirm la kita akan rasa puas hati. Bila dah puas hati, kita pun jadi la malas untuk improvekan diri. Jadi takder kemajuan. Ye tak? So bila kita ni rasa tak sempurna, akan la jugak usaha kita untuk buat improvement.

Tiga, tak sempurna menjadikan kita lebih humble. Maknanya merendahkan diri. Takder la kita jadi orang yang hidung tinggi atau suka komen-komen orang kalau kita tahu diri sendiri pun no perfect, right?

Last but not least, tak sempurna buat kita ni lebih dekat dengan Tuhan. Takder la perasaan ego atau bangga diri yang membuatkan kita rasa kita ni hebat beyond everything. Oleh sebab kita ni tak sempurna, kita akan lebih merasakan yang tempat kita hanyalah sebagai hamba kat dunia ni. So automatic la kita akan buat perkara yang dsuruh-Nya, to tak?

Jadi, tu la pandangan yang aku dapat bila aku pikir. Korang camner? Ada penambahan atau bantahan?

Comments (6)

im a perfectionist!

aku tak suka sangat pada kesempurnaan sebab biasanya aku akan hanyut bila dah selesa sangat.hohoho

manusia mmg xsempurna,..
mnusia akn rs sempurna kalu dye puas hati je,..
tp mnusia, mn penah puas hati,.. hehe,.
so xsempurna lagi la mksdnye tu,..

salam ramadhan ye fiq~!!

eny ~ ye ker? jaga2, jgn nanti sampai makan diri...hehe=P

lizz ~aku pun la lizz... we are on d same boat...hehe=)

ayinn ~ good opinion. setuju!=)