Kita Semua

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Friday, August 07, 2009

Kita pada hari ini adakah sama seperti kita pada hari semalam? Atau kita pada hari ini menjadi lebih baik daripada kita pada hari semalam. Ataupun adakah kita pada hari ini lebih teruk daripada kita pada hari semalam?

Siapa kita pada hari ini adalah pilihan kita sendiri. Sama ada sama, lebih baik atau lebih teruk, semua itu ditentukan melalui perbuatan serta amalan seharian kita. Memang tidak dinafikan kita semua sentiasa mengharapkan sesuatu yang baik akan menjadi bertambah baik, namun kita sendiri tidak meletakkan usaha setara dengan apa yang ingin kita capai.

Kita selalu mendengar kata-kata tentang hari ini lebih baik daripada hari semalam dan hari esok lebih baik daripada hari ini. Namun kita semua tahu yang tak semua tu menjadi kenyataan kepada kita. Namun kita masih lagi berharap yang hari-hari mendatang akan sentiasa baik.

Itulah kita. Sentiasa hendak yang baik. Lumrah kita sememangnya begitu. Tapi perlu diingat untuk mengejar benda yang baik, kita mesti meletakkan usaha yang baik ke arah itu. Biar tidak dapat, asalkan kita usaha sehabis baik. Kenapa? Agar kita puas kerana sekurang-kurangnya kita cuba daripada tidak berbuat apa-apa. Allah menilai kita daripada usaha yang kita taburkan, bukan berapa banyak kejayaan dalam genggaman…

Comments (2)

nice kata2 kau dalam entry ni. yeah, manusia mmg nak nk yg terbaik aje tp usaha ke arah itu..alahai.tak jugak :P

kita semua sama dan berbeda;)