Sains Di Sebalik Usia

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Thursday, August 20, 2009

Ada apa dengan usia? Adakah sekadar umur jer? Haa… Manusia macam kita ni sentiasa mahukan usia yang panjang. Betul tak? Ala… Tak payah tipu ler… Aku pun camtu gak lar. Hehe… Tapi kan setiap saat yang berlalu pasti memendekkan umur kita. Daripada asal kelahiran kita ni sebagai seorang bayi yang tidak tahu apa-apa, kita membesar menjadi kanak-kanak, dan seterusnya bertukar pula menjadi remaja, disambung dengan zaman dewasa lalu diakhiri dengan hari tua (dan akhirnya mesti la mati kan…).

Dalam dunia sains yang aku ceburi nih, proses perubahan usia dipanggil “senescene”. Fenomena menjadi tua ni kalau korang nak tau, berlaku kerana pada setiap waktu, sel-sel tubuh korang akan mengalami kitaran hidup, menjalankan proses rutin tubuh dan akan mati apabila sampai tempoh luputnya. Bagi setiap sel yang mati, sel baharu yang sempurna akan dijana semula sebagai penggantinya. Ngerti setakat tuh?

Namun akibat senescence yang aku gitau tadi, bila jer umur korang tu mencecah umur puncak antara 20-35 tahun, penjanaan semula sel-sel tubuh akan mula merosot. Semakin lanjut usia korang, semakin banyak sel tubuh korang yang mati dan tidak dapat diganti dengan lengkap, menyebabkan kelisutan kulit, aktiviti organ tubuh yang semakin susut, dan sistem pertahanan badan yang bertambah lemah.

Akibatnya tubuh manusia akan menunjukkan tanda-tanda penuaan. Kulit yang asalnya licin mulus akan bertukar menjadi berkedut dan tidak kenyal, rambur berubah putih akibat uban, tulang menjadi rapuh, sendi berubah longgar, badan bertambah lemah serta mudah dijangkiti penyakit, dan penglihatan mata semakin hilang fokusnya. Semua ni korang leh observe sendiri kat orang tua yang ada kat sekeliling korang tu.

Menurut laporan CNN, walaupun penuaan bukanlah satu penyakit, proses ni merupakan antara pembunuh yang berbahaya di dunia. Menurut laporan tersebut, kalau la senescence ni takde dan keupayaan tubuh korang menjana sel yang sempurna kekal sebagaimana ketika usia korang 10-12 tahun, korang ni silap-silap leh hidup hingga mencapai umur 1200! Mak aii… Lama nak mampus (walaupun sebenarnya hidup… hehe).

Namun begitu bukan korang selaku manusia jer yang ada proses penuaan, pelbagai hidupan lain di muka bumi ni gak mengalami fenomena yang tidak kurang bezanya, sama ada haiwan mahupun tumbuhan. Walau bagaimanapun, saintis mendapati tak semua hidupan mengalami kadar senescence yang serupa. Ada makhluk yang leh kekal awet muda untuk satu tempoh yang sangat panjang.

Ada pokok pain seperti pokok bristlecone yang boleh hidup beribu tahun tapi tak nampak semakin tua pun. Barang kali, pokok ni lambat tua dek kerana iklim, dietnya atau memang struktur genetiknya yang telah sedia dibina begitu. Hoho… Lama giler ko hidup ye pokok…

Satu (bukan dua atau tiga) kajian pernah dilakukan oleh ahli biologi molekul dari Amerika bernama Cynthia Kenyon. Pada tahun 1993, dia jumpa satu gen dalam sejenis cacing, Caenorhabditis elegans, yang leh memanjangkan usia cacing itu 2 kali ganda. Dia dapati cacing seni tu boleh hidup lama bila struktur gennya mengalami mutasi. Penemuan dia ni kemudiannya menyemarakkan lagi kajian sains berkaitan pelanjutan usia melibatkan hormon dan sistem tubuh organisma.

Dulu, masa tahun 2000, Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) pernah keluarkan laporan bahawa penduduk di Bandar Okinawa, Jepun mampu hidup lebih lama dan lebih sihat daripada penduduk dunia yang lain. Kendian, kajian lanjutan dibuat lak oleh National Geographic. Diorang tambah lagi 3 kawasan iaitu Semenanjung Nicoya di Costa Rica, Sardinia diItali, dan Loma Linda di California. Kawasan-kawasan ni dipanggil zon biru, menempatkan manusia yang paling sihat dan mampu hidup lebih lama daripada manusia lain di dunia, di mana rata-rata penduduknya berusia melebihi 100 tahun. Pergh… Kat Malaysia ni berapa kerat lak yang leh capai umur tu?

Saintis yang buat kajian terhadap diorang ni mendapati bahawa mereka yang mengamalkan gaya hidup sihat mampu hidup lebih lama. Penduduk kat zon biru ni jarang duk diam tengok tv atau melepak kat kedai kopi. Diorang selalu wat riadah senaman, bercucuk tanam atau berjalan-jalan. Diorang makan benda berkhasiat serta kurang kalori (diorang tak makan KFC cam kita…), dan berhenti makan sebelum kenyang (yang susah bagi orang Malaysia nak buat).

Diorang gak ada komuniti yang akrab, suka bersahabat dengan orang yang menyenangkan dan tak suka bermusuhan. Diorang ni lebih pentingkan silaturahim bersam dengan orang yang diorang sayang. So, kesimpulan yang kita leh buat ialah tidaklah sukar untuk hidup panjang; jalani hidup dengan sihat dan tenang. Macamyang diorang buat… (Ye dok mung ni Fiq…).

Namun usia sebenarnya bukanlah segala-galanya. Bak kata Abraham Lincoln, yang penting bukanlah usia kita hidup, tetapi hidup yang kita isi dalam usia. Yang lagi penting bak kata Saujana dalam lagu nasyid diorang, “Walaupun hidup seribu tahun… Kalau tak sembahyang, apa gunanya?”… Fikirlah dengan akal, jujurlah dengan hati… Huhu…

Comments (2)

"walaupun hidup seribu tahun.....kalau tak sembahyang aper gunanya"........yang tu bro suka!

ika makan makanan berkhasiat.. leh idup lama lar? hehe..