Bau

Posted by Fiq | Posted in , | Posted on Thursday, July 09, 2009

Deria bau adalah antara deria penting manusia yang mana sehingga la saat korang baca coretan aku ni, ada banyak lagi ilmu bau yang tak diketahui. Kita selalu mengkategorikan bau itu kepada 2, sama ada wangi atau busuk. Korang tau tak yang saintis kita hari ni masih berbalah pasal bau ni? Ada yang kita bau tu terbit daripada tindak balas kimia kat hidung. Ada gak yang kata kita ni boleh menghidu sebab perbezaan saiz molekul bauan tu.

Satu perkara yang pasti ialah deria bau ni wujud sebelum korang lahir lagi. Sebelum jadi embrio dalam rahim, sperma manusia ada deria menghidu yang tolong diorang cari jalan ke sel telur atau ovum. Dengan kata lain, hayat korang ni sebenarnya bermula dengan bau! Masa korang jadi fetus dalam rahim, deria korang yang berfungsi ialah deria rasa dan deria bau. Sebab tu la bila jer korang ni lahir, korang akan jadi bayi yang ada deria bau yang peka dan sensitif.

Korang tau tak yang sebelum umur korang ni cecah 5 tahun, korang akan suka semua jenis bau. Bau taik ke, bau susu botol korang ke, bagi korang semua tu bau yang menyenangkan korang. Lepas umur 5 tahun, baru la korang rasa yang taik tu baunya busuk. Haih… Geli telinga aku nak tulis… Hehe

Seperti yang korang tau, korang ni menghidu guna hidung. Kat hidung korang tu ada lebih kurang 12 juta reseptor bau. Reseptor ni warna kuning cair. Dalam hidung korang gak ada mukus yang bantu proses menghidu. Mukus tu apa? Haa… Mukus tu adalah cecair pekat jernih tak pun warna hijau kahak gitu… Alaa… Masa korang selesema, korang ada hingus kan? Tu la mukus kalau korang nak tahu. Wekk… Nak termuntah hijau pun ader… Hehe

Macam mana korang leh bau kari, bau minyak wangi ataupun bau ketiak korang sendiri tu? Secara mudahnya, korang ni boleh bau sesuatu benda tu bila molekul seni benda tu hinggap kat reseptor bau dalam hidung korang. Maknanya, bila korang ni bau taik, apa yang berlaku ialah molekul taik tu terlarut dalam udara dan mendarat kat reseptor hidung korang. Kemudian, reseptor tu akan hantar maklumat kimia molekul tu kat otak korang dan otak korang akan tafsir maklumat tu berdasarkan pengalaman korang yang lepas. Geli telinga tak baca proses tu? Hehe…

Kalau korang bangga dengan 12 juta reseptor bau dalam hidung korang tu, baik korang tak payah berlagak sebab banyak lagi makhluk lain yang lagi terer dari korang dalam bab bau ni. Arnab yang korang tengok comel dan jinak tu ada lebih kurang 100 juta reseptor bau. Anjing yang korang pandang hina tu lak ada sehingga 4 bilion reseptor bau! Subhanallah… Hebat kan diorang?

Apa pentingnya bau ni? Haa… Banyak faedahnya. Macam yang aku tulis tadi, bau ni tolong sperma untuk cari ovum. Pastu dengan bau ni, korang boleh tau masakan korang yang semalam tu boleh dimakan lagi ataupun dah basi. Bau gak bantu korang lebih selera untuk makan. Sebab tu la bila korang selesema, korang tak berapa selera nak makan dek kerana hidung tersumbat. Penyakit gak ada baunya yang unik. Doktor leh guna bau untuk kenal pasti gangren, diabetes, leukemia dan halitosis.

Walaupun begitu, ada gak beberapa perkara aneh berkaitan dengan bau. Kat Malaysia kita ni, ada budaya Orang Asli yang halang percampuran bau antara manusia. Korang leh lihat contoh Orang Asli Batek dan Temiar. Diorang ni takkan biarkan kaum diorang ni bergaul terlalu lama. Sebabnya diorang takut bau badan diorang yang tercampur leh bawak penyakit berbahaya.

Tu cerita kat Malaysia. Sekarang meh kita jengok kat Amerika Syarikat lak. Di sebuah rumah orang-orang tu kat Rhode Island, ada sekor kucing. Nama die Oscar. Apa yang istimewa pasal kucing ni? Haa… Kalau korang nak tahu, kucing ni leh bau sape yang bakal mati kat rumah tu. Kucing ni akan melingkar bersama orang tu. Lepas 2 jam, orang tu akanmeninggal dunia. Kucing ni memang takder penyakit dan apa yang terjadi adalah kucing ni mampu menentukan “bau kematian” orang tu. Wah… Dahsyat ar lu Oscar…

Jadi sudah terbukti kan yang bau tu memang sesuatu yang masih menjadi misteri dan kepentingan deria bau tu memang kritikal. Walau bagaimanapun, deria bau kita yang hebat ni semakin hilang bila kita semakin dewasa. Pada umur 20 tahun, deria bau kita hanya 82% daripada yang asal. Bila korang sampai umur 60 tahun, hanya 38% yang tinggal. Seterusnya pada umur 80, deria bau korang hanya berbaki 28%.

Jadi, lepas korang baca statistik ni, aku harap korang akan lebih menghargai deria bau yang korang ada sekarang ni. Aku tau, ada antara korang tak pernah terfikir pun berapa banyak hidup yang korang jalani tu bergantung kepada bau. Tapi sekurang-kurangnya cubalah berfikir apa yang terjadi kalau korang tak ader deria bau.Mungkin ia akan membuatkan kita lebih bersyukur dan menghargai akan apa yang telah dikurniakan-Nya…

Wassalam

Comments (5)

uish..
kembang tekak bce psl bau taik tu..
hmm..mknenye taik tu da mlekat kt idong la ye..

cmne lak ley trhasilnye taik idong??
ngeh3..
geli lak bler ckp psl taik maik nih..
ahakz!

hakhahahaaa~

aien..

terhasilnya taik idung adalah dr mucus+debu2 yg terperangkap..

btol x fiq?

pandainyer endy... aien, soklanmu telah terjawab

This comment has been removed by a blog administrator.

ngehehe.. masa kcik2.. mmg x peka. hua2.. xda botol susu.. nanges.. wpun bsuk..
hahaha.
*ngee. tQ fiQ 4 my bestday wish*