Puisi Demokrasi

Posted by Fiq | Posted in | Posted on Tuesday, July 14, 2009


Hari ini, aku telah terjumpa satu puisi nukilan Ahmad Zulkarnain, seorang ahli politik PAS. Puisinya sangat bermakna dan menarik. Tapi pujian aku ni bukannya bermakna aku ni sokong PAS atau mana-mana parti politik. Umur aku tak cukup lagi untuk terlibat dalam bab politik ni. Lagipun aku memang tak minat pun. Aku hanya nak berkongsi puisi nukilan beliau. Itu sahaja. Jom kita renung ayat-ayat puisi beliau ini:


Negara kita amalkan demokrasi
Musuh kita banyak konspirasi
Banyak autokrasi
Banyak birokrasi
Banyak kuku besi
Banyak buta tuli
Banyak provokasi
Banyak eksploitasi
Hingga tercetus reformasi

Ini sebagai satu manifestasi
Namun kita kurang integrasi
Hidup bagai nafsi-nafsi
Macam tak boleh kongsi
Mental kita telah direvolusio
Kita sering dimanipulasi
Bimbang berlaku korupsi
Bila jiwa tak diisi
Inilah implikasi


Amacam? Sedap tak??? Penuh makna tuh... Ok. Tutup citer. Nanti tak pasal-pasal blog aku kena sekat nanti. Hahahaaa

Comments (3)

hehe~

my blog pnh kn sekat!

myxbf buat..

jahat!

yer? ish3... tak patut, tak patut.

Kena gam takpe sikit. Kalau masuk ISA lagilah takut... Heheheh